27.4.2014

Ihmeellistäkin ihmeellisempää

kalastaas2 IMG_3954 kalastaas6 kalastaaas1 kalastaas3 IMG_3872 kalastaas4 IMG_3814 kalastaas5 Mulla on viimepäivinä ollut suurimmaks osaks ihan älyttömän hauskaa. Ollaan oltu kullan ja pikkuveljen kanssa kalassa ja tajuttu mun rankan soutu-urakan jälkeen, että meidän madot jäi rantaan. Oon nähnyt kavereita ja muuta mukavaa, mutta kuvat kertokoon kaiken tarpeellisen. 

Aloin yks ilta miettimään maailman menoja ja rupesin vaan kelaan mun pääs, kuinka ihmeellistä kaikki on. Hyvä ettei aivot kärähtänyt mun mietinnöissä, sillä mä en voinut vaan tajuta muutamaa asiaa, vaikka niille tästä maailmasta varmasti löytyykin järkevä selitys.  Listasin niistä muutaman:

1. Ajatukset. Näin kertoi google ystävänsä wikipedian avulla: "Aivot ovat päässä kallon sisällä sijaitseva keskushermostoa hallitseva elin, jonka päätehtävä on käsitellä aistien välityksellä saatua informaatiota siten, että eliön toimintakyky ympäristössään säilyy. -- Aivot ovat hermokudosta, eikä niissä ole soluja, jotka aistisivat kipuja." Aivot on vaan siis hermokudosta ja ajatukset syntyy siellä. Aivot koostuu vaan jostain hermokudoksesta, mutta silti me pystytään miettimään niiden sisällä asioita muiden kuulematta. Me kuullaan, mutta muut ei... Siis kuinka se voi oikeesti olla mahdollista?! Mutta miettikää, miten ihmeellistä myös se on, että me vaan jotenkin voidaan tuntea, että ne ajatukset on juurikin päässä, eikä esimerkiks pottuvarpaassa jai mahalaukussa. 

 2. Maailma. Mitä jos mä oonkin ainut ihminen tässä koko maailmassa? Mitä jos ei oo olemassa ketään muita tai ylipäänsä koko luontoa. Mitä jos koko tää paikka ja ihmiset on mun mielen keksimä illuusio ja mä oonkin maailman ainut ihminen? Kuinka on edes voinut syntyä juuri tämmönen yks vallitseva laji - me ihmiset. Sanotaan, että koirat on viisaita. Olisko mahdollista, että jossain vaiheessa ne taluttaa meitä hihnassa ja haukun ja murinan eri korkeuksilla ja sävyillä ne käskee meitä noutamaan palloa ja tekemään ruokaa.

3. Keksinnöt. Keksijät on ihan samanlaisia ihmisiä kuin minäkin: kaks jalkaa ja kättä, pää, aivot ja muutama muu ruumiinosa. Silti ne on osanneet kehittää ihan mielettömän upeita laitteita. Esimerkiks Thomas Edison keksi hehkulampun. Miettikää nyt, valoa vangittuna lasikuvun sisään! Tai miettikää älypuhelinta. Kuinka on mahdollista, että lähes mitä tahansa kuvaa pystytään laittamaan puhelimen näytölle ja nykyään sitä pystyy jopa ohjailemaan kosketuksella. Kuinka joku ihan samanlainen olento kuin minä (tosin ehkä viisaampi), on voinut keksiä jotain niin ihmeellistä.

4. Aurinko. Yksi ainut asia on mahdollistanut koko meidän maapallon, ihmiset, niiden ajatukset ja no, yksinkertaisesti kaiken täällä maapallolla. Ilman aurinkoa meitä ei olis. Aurinko ei koostu kiinteästä, nestemäisestä tai kaasusta, vaan plasmasta. Tää plasmapallo on mahdolistanut myös sen, että mä oon syntynyt ihmettelemään tätä kaikkea. Ihan sama vaikka kaikki hyttyset tai ihmiset tuhoutuis, silti tällä maapallolla olis vielä jonkinlaista elämään, muta auta armias, jos aurinko tuhoutuu. Mitä jää? Ei yksinkertasesti mitään elollista ainakaan. Se on ihmeellistä, kuinka me loppujen lopuks ollaan todellakin riippuvaisia vain yhdestä ainoasta asiasta.

2 kommenttia:

  1. Toi koho-kuva on hieno, tosi maalauksellinen pidemmän valotusajan takia! :) Ja hah, noista sun mietteistäs toi toinen on välillä itelläkin mielessä -kiitos Timpan filosofiantuntien- ja tosiaan melkein höyry alkaa nouseen korvista, kun tollasiakin ihan tosissaan alkaa miettiin. On se vaan ihmeellistä, ja välillä on ihan hyvä pysähtyä miettiin jotain muutakin, kun mitä sitä söis tänään. :D

    VastaaPoista