24.4.2014

What the fuck is going on - avautuminen

Untitled-2 
Oikeesti. Mihin tää blogimaailma on menossa? Mä en halua tällä tekstillä loukata ketään tai haukkua kenenkään blogia, mutta mun on vaan pakko painaa tää asia mustana valkoiselle. Noin yli kolme vuotta sitten kun mä tein mun ensimmäisen blogin, kaikki oli ihan erilaista. Moni asia on muuttunut ja mä tiiän, että ikinä me ei tulla enää palaamaan niihin vanhoihin hyviin aikoihin.

Monet suositut blogit, joita oli mukava seurata vielä pari vuotta sitten ovat muuttuneet mainosblogeiksi. Jokatoinen postaus on jotain SheInsiden mainoksia ja vain sen takia, että saatais pari rättiä ilmaseks. Mua ei vaan jaksa kiinnostaa sellaset postaukset. Ne on tylsiä! Okei, onhan se ihan kiva jonkun rakastamansa asian kautta (tässä tapauksessa bloggaamisen) saada jotain hyötyä irti, mutta silti. Koko yhteistyökumppanuus on mennyt vähän yli jo. Esimerkiks eräs kaunis päivä mä eksyin demin, ah niin ihmeelliseen maailmaan. Siellä joku ruikutti itsellensä enemmän lukijoita, jotta voisi yhteistyökumppaneilta saada ilmaista tavaraa.
   Blogataanko enää siinä vaiheessa omasta ilosta, jos on tavoitteena vain saada lisää lukijoita ilmaisen roinan vuoksi. Keskustelun kirjoittaja perusteli tämän ihmeellisen ilmaisen tavaran himonsa, sillä että haluaisi esitellä oikein mielellään näitä saatuja juttuja blogissaan ja hänen olisi kuulemma vaikea ostaa itse mitään ripsivärejä esiteltäväksi, sillä kauppaan oli pitkä kuuden kilometrin kauppa. Kyllä. Mun päässäni alkoi todellakin kiehumaan sillä hetkellä. Lisäksi blogi ei edes ollut oikeasti hyvä, vaan joku vasta-aloittanut surkeilla kuvilla ja ei-niin-mielenkiintoisella tekstillä. Mä en vaan ymmärrä. Ei sellanen ihminen oo enää ees oikee bloggaaja, joka kirjoittaa vaan ilmaisen tavaran takia.

Seuraava asia, josta moni on kirjoittanutkin, mutta mun pitää purkaa itteeni silti. Lukija-lukijasta! Siis mitä vittua? Siis joo, onhan se varmasti siistiä, kun on ainakin 300 lukijaa. Mutta mitä nää ihmiset tekee niillä lukijoilla, jotka ei edes todellisuudessa varmaan lue koko kirjoittaja blogia edes. Mitä siitä hyötyy? Ei mitään, ei yksinkertasesti yhtään mitään. 
   Mä ainakin haluan pitää lukulistallani vaan ne blogit, jotka mua oikeesti kiinnostaa. Enkä mä ainakaan tartte yhtäkään lukijaa, joka ei todellisuudessa ees seuraa mun blogia. Kertokaa joku lukija-lukijasta-harrastelija, että mitä te hyödytte siitä? Mä en ainakaan keksi yhtään vastausta.

Mä en väitä, että mun blogini olis erityisen hyvä tai se eroais mitenkään kamalasti muista. Nykyään on kuitenkin niin, että hyvät blogit on kiven alla. Jos jälleen kerran mennään demin, ah niin ihmeelliseen maailmaan, niin mitä sieltä löytää. Toinen toistaan tylsempiä ja samanlaisempia blogeja, joihin ei olla edes panostettu. Kaikki (anteeks yleistys) ottaa kuvia ruuasta, lenkkareistaan ja cosmopolitanista. Miks kukaan ei keksi mitään omaa ja persoonallista? Sama on ulkoasujen kanssa. Aina tylsä musta tesktibanneri ja valkoinen tausta, vaikka ei se ulkoasu välttämättä niin oleellinen asia olekaan. Kuitenkin se persoonallisuus aina puuttuu. Jos te mainostatte blogianne ja yritätte saada ihmiset kiinnostumaan siitä, niin se todellakaan onnistu kanasalaatin kuvalla, jonka lisäks kerrotaan ehkä kuinka mattimainio ja tainatavallinen oli yökylässä. Ei vaan kiinnosta. Semmonen arkihöpötys on kivaa välillä, mutta hyvä blogi vaatii jotain vähän mielenkiintoisempaakin.
   Mä mietin yks päivä, että mitä jos ihminen, joka ei oo koskaan lukenut yhtäkään muoti- tai lifestyleblogia tekis blogin. Siitä ei varmastikaan löytyis jokapastauksessa kuvia uusista räteistä ja ruuasta. Siinä olis varmasti muutakin ja oikeesti joku idea. Miks kukaan ei voi enää keksiä mitään omaa? Ei hyvä blogi oikeesti vaadi sitä, että kuvat on samanlaisia kuin esim. Mariannalla.

Kiitos niille, jotka oikeesti jaksoi lukea koko tekstin. Ja muistakaa, että tää on vaan mun mielipide.

5 kommenttia:

  1. Mitäpä tähän enää lisäämään, sen verran tyhjentävä teksti että tyydyn vaan toteamaan olevani samaa mieltä! Raivostuttaa aivan suunnattomasti, miten bloggaamisen motiivi tuntuu nykyään tosi monella olevan jotain aivan kieroutunutta... Ja sit vielä valitetaan miten on postausideat heti loppu ja ne kaksisataa "lukiaa" ei ikinä kommentoi mitään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep. Ja nyt kun puhuit noista postausideoista, niin mua ihmetyttää se, kuin ihan uutukaisissakin blogeissa kysytään lukijoilta postausideoita. Luulisi, että juuri bloggauksen aloittaneena pää pursuais ideoita, eikä niitä tarttis muilta pyydellä.

      Poista
  2. samanlaisia ajatuksia ollut mullakin! mun tän hetkinen suurin blogivitutus on ostohyvitys-mainokset :-D huuuoh

    VastaaPoista
  3. Kiitos tästä postauksesta! Mä en kanssa tajua lukija-lukijasta taktiikkaa. Haluan, että blogiini eksyy sellaisia ihmisiä, joita sisältö kiinnostaa. Mitä kukaan bloggari tekee 300 lukijalla, jos niistä parikymmentä lukee blogia oikeasti? Ymmärrän yhteistyöpostaukset/mainospostaukset jos niissä on oikeasti jotain ideaa, mutta se että laitetaan parikymmentä kuvaa ja linkit joistakin vaatteista postaukseen ei minusta oikein enää ole blogipostaus, vaan ennemminkin kyseisen firman mainos. Sellaiset yhteistyöpostaukset, joihin on nähty oikeasti vaivaa ja niistä saa jotain hyödyllistä informaatiota ovat mielestäni ihan ok :)

    VastaaPoista