22.10.2014

My story as a blogger

Oli vuosi 2010. Mä istuin tylsyyksissäni tietokoneella ja eksyin ensimmäistä kertaa elämässäni blogeihin. Joku nuori kaunis tyttö kirjoitti blogia tyylistään ja meikeistä. En muista blogin nimeä. Tiedän vain, ettei sitä enää ole. Se blogi on kuitenkin se, joka sai blogi-innostuksen puhkeemaan mussa ensimmäisen kerran. Mäkin halusin kirjoittaa, vaikka hädin tuskin tiesin, mikä on blogi. 
   Tästä alkoi mun tarina bloggaajana. En edes muista mun ensimmäisen blogin nimeä. Siinä tais olla joku h-kirjaimella alkava sana, kuten honey yms. En vaan muista... Kuvat mun ensimmäisessä blogissa oli sitä kokoluokkaa, joka vaatii näkyäkseen suurennuslasin. En ees kirjottanut omalla nimelläni, enkä uskaltanut näyttää naamaani, vaan kuvasin vain kynsiä ja meikkejä. Blogi taisi pysyä pystyssä kokonaiset kaks viikkoa.

Blogiblogipostaus1 Meni vuosi ennen kuin mä innostuin blogeista taas kunnolla. Tais olla vuosi 2011 ja blogibuumi oli silloin ihan huipussaan. Mun ensimmäisiä lemppariblogeja tais olla Mariannan, Oprin ja Happy Girls are the Prettiest (vai olikohan silloin vielä Little things... En tiedä). Mulle nousi taas ajatus oman blogin perustamisesta ja niinhän mä reippaana pikku 15-vuotiaana meninkin perustamaan jonkun blogin tapasen. Ensimmäiset postaukset menivät tismalleen näin:

"Päätinpä nyt lopultakin pitkän pohdinnan jälkeen alkaa kirjottamaan blogia. Tää blogin nimi saattaa vaihtua vielä moneenkin kertaan, mutta sitä pitää miettiä.Oon siis 15-vuotias tyttö ja asun maalla! Joten ehkä saatte jossain vaiheessa kuvia lehmistä tai jostain muusta yhtä ihanasta."

"Pihalla on jo tosi ihanan lämmin tähän aikaan aamusta. Heräsinki jo vähän yhdeksän jälkeen aamulla. Aamu mennyt pihalla ollessa ja summeria katsoen ja pian pitäs tätä huonetta ruveta hieman siivoomaan pikasesti.
Ja tosiaan!! Mun pitäs olla siivomassa, niin mitäs mä teenkään. Kirjotan postausta. Heh!"


"Eilen illalla en ehtiny postailee, että nyt vasta sitten eilisen juttuja. Marika oli meillä ja pelattiin sulkkista, pleikkaa, hypittiin trampalla ja kaikkee muuta mukavaa.
Ja hiemanko pelästyin illalla ku katoin ekaks, että meidän kissa on löytäny taas hiiren, mutta sit kun menin lähemmäs kattomaan, niin se olikin sellanen 20cm käärme. Mutta luultavasti se ei päässyt meiän kissaa puremaan, että se purija taisikin olla meiän kissa. Käärmeeltä oli pää irti..."


Tän kyseisen blogin nimi oli This can only happen to me. Mulla on kuitenkin mielikuva siitä, että se ei taida olla ihan alkuperänen nimi, vaan oon vaihtanut sen jossain vaiheessa. Tää blogi mulla on edelleenkin tallessa piilotettuna ihan omaks iloks. Tässä blogissa mä uskalsin jopa kuvata itteeni ja kirjottaa omalla nimellä. Otin myös muka "hienoja" asukuvia, jotka koostu lähinnä farkut plus toppi yhdistelmästä ja postaukset oli täydellisiä sekamelskoja - ah tota aikaa.
   This can only happen to me pysyi pystyssä tasan kaks vuotta, kunnes mulla alko olemaan loppuaikoina motivaatio kyseisen blogin suhteen ihan loppu. En ollut tyytyväinen mihinkään, mutta en uskaltanut lähteä muokkaamaan ulkoasuakaan radikaalisti. Lopulta mä päädyin perustamaan tän blogin. Ja täytyy myöntää - tän kohdalla ei oo ollut motivaatiopulaa, vaan pelkästään puutetta ajasta.

Blogiblogipostaus2 Miks mä sitten ylipäänsä kirjotan blogia?
Blogi on mulle paras paikka jakaa omia ajatuksia, kuvia ja tunteita. Mä oon aina rakastanut valokuvaamista ja täällä mä voin jakaa mun otoksia muille - oli ne sitten mestarillisia tai ei. Mun on usein ollut myös helpompi kirjottaa asioista kuin puhua niistä ja tää blogi on vaan täydellinen paikka kaikille vitutuspurkauksille ja onnenlauluille.
   Parasta tässä harrastuksessa on kuitenkin se, kun mä saan höpöttää just siittä, mistä mä haluan ja juuri niin kuin mä haluan. Kukaan ei voi tänne tosissaan tulla sanomaan, kuinka pitää tehdä, sillä tää on paikka mun omille jutuille.
   Sanotaan, että kun nettiin kerran pistää jotain, se ei ikinä katoa sieltä. Mä pidän tätä hyvänä asiana. Mulla oli pienenä tapana kirjoittaa päiväkirjoja, mutta päädyin aina tuhoamaan ne siinä pelossa, että joku lukee niitä. Tänne mä voin tallettaa kaikki mun ajatukset, eikä ne katoa täältä mihkään. Ja jos mua rupee pelottamaan ajatus siitä, että joku lukee mun blogia, niin mähän voin aina piilottaa tän, niin että mulle jää vain kaikki näkyviin. 

Bloggaus on mulle tärkee asia ja osa mun arkirutiinia. Siitä tulee niin tuhottoman hyvä mieli, kun painaa postauksen valmistumisen jälkeen "julkaise" -nappia. 
   Mulla ei oo ikinä ollut paljoa lukijoita, eikä mun blogini oo koskaan ollut erityisen suosittuja. Se ei kuitenkaan oo koskaan haitannut mua. Mä en ymmärrä kun jotkut lopettaa bloggaamisen lukijoiden ja kommenttien puutteen takia. Antaahan ne toki motivaatiota, mutta loppujen lopuks, eikö jokainen kuitenkin kirjoita blogia ihan omaks iloks? Vai mitä?

Blogimaailma on muuttunut älyttömän paljon siitä, kun mä kolme vuotta sitten aloin kirjoittamaan ensimmäistä kunnon blogia. Silloin ihmiset vielä kommentoivat aktiivisesti, olivat aidosti ilosia toisten puolesta, eikä vittumaisia anonyymeja ollut niin paljon kuin nykyään. Silti mä jaksan jatkaa. Miksi? Siksi koska mä teen tätä itteni takia - en kenenkään muun.

10 kommenttia:

  1. Mun blogin tarinan taitaa olla melkein tismalleen samanlainen kun sun :D Alkoi vuonna 2010, nimi muuttui ja muuttui, postaukset olivat yhtä sekamelskaa.. Oi, noita aikoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah! :) Olispa vieläkin blogit samanlaisia kuin tuolloin. Oli kyl oikeita kulta-aikoja. :D

      Poista
  2. eikä miten ihana postaus! mäkin just vähän aikaa sitten selailin vanhoja postauksia mitä löysin parin vuoden takaa, huhhuh miten nauratti ne mun kirjotukset sillon :-DD
    sulla on muuten tosi kiva blogi ja ihana tää ulkoasu! :-)

    tuuliemiliaa.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii kiitos. :D Vanhat postaukset on kyl ihan parhaita! :D

      Poista
  3. Tosi kiva postaus :)

    elamanikuvina.blogspot.fi

    VastaaPoista
  4. Mikset lisää tänne enää piirroksia? :--(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On jääny piirtäminen koulun takia tosi vähälle. Vois kyllä viikonloppuna piirrellä jotain mukavaa ja julkaista täällä, kun on kerranki aikaa. :) Kyllä täällä piirustuksia tulee näkymään jatkossa. :)

      Poista
  5. vau tää oli ihan mieletön postaus! Kirjotat ihan tajuttoman hyvin:)

    http://elli-amanda.blogspot.fi/

    VastaaPoista