6.12.2014

18 päivää jouluun on

moi1 moi4 moi2 moi3 moi5 Mä muistan, kuinka kuinka jouluaatto tuntu maailman hitaimmalta päivältä - aina. Odotettiin vaan iltaa, ja lahjoja. Aamulla avattiin töllö ja nähtiin tuttu partasuu telkkarissa. Lapset soitteli kuumaan linjaan ja lauleli. Mäkin olisin halunnu, mut tunsin olevani aina liian vanha sellaseen. 
   Jouluruoka maistui aina pahalle. Hyi lanttulaatikkoa. Hyi rosollia. Mutta nam, torttuja!
Koko päivän - oikeastaan jo viikko aikasemmin - me kurkittiin paketteihin ja juonittiin, mitä niiden sisällä vois olla. Ikinä mä en osunut oikeaan. 
   Me oltiin aina koko suku koolla. Mummu käski meidän laulaa joulupukille, vaikka mä en osannut varmaan yhtäkään joululaulua ulkoa. En edes tuttua joulupukki -laulua. Me jännitettiin kuka joutuis istumaan joulupukin syliin. Eihän mikään voi olla kamalempaa kuin istua vieraan partasuun polvella. 
  Sitten koitti se, mitä oltiin odotettu koko päivä. Saatiin lahjat. Me voitettiin lahjojen avausnopeudella valonnopeus 6-0. Varmasti!

Meillä on lähes kaikki mun lapsuuden joulut kuvattuna videolle. Aina ennen joulua meillä on tapana kattoo vuosien vanhoja jouluja. On niin ihanaa kattoo kun mä laulan tuiki tuiki tähtöstä videolle, annan pusuja mun pikkuveljelle, joka tuskin osas silloin vielä puhua ja käsken äitin kuvaamaan mua - olinhan sentään pahemman luokan linssilude pienenä. 

Joulu on aina ollut mulle yks parhaimmista juhlapyhistä vuoden aikana. Koko suku koolla, herkkuja mielin määrin ja lapsena ainakin rakastin lahjojen saamista yli kaiken. Tänä vuonna lahjojen saamisen edelle on kuitenki mennyt niiden antaminen. On niin mukavaa kierrellä kauppoja ikuisuuden ja kuvitella, kuinka jonkun kasvoille leviää hymy lahjan saadessaan. 
   Mä ainakin odotan tänäkin vuonna joulua innolla. Tekis mieli koristella koko kämppä jouluvaloilla ja hankkia miljoona joulukuusta koristeineen. Erilaista tässä joulussa kuitenki on varmasti se, että mä en enää asu kotona. Ja oon oppinu arvostamaan aikaa, jonka saan olla ihan kotonakotona täysin erilailla kuin ennen. Ootan nyt jo innolla sitä, että saan viettää joulun kotona ihan niin kuin ennenkin - nyt se vaan tuntuu paljon paremmalta!

Enää 18 päivää jouluun! Ja hyvää itsenäisyyspäivää kaikille! 

4 kommenttia:

  1. Ihanaa kyllä kun kohta on joulu<3 Itsekin muistaa lapsena kuinka joulua odottamalla odotti ja tuntui ettei aika kulu mitenkään. Nyt on hauskaa seurata kun oma poitsu odottaa joulua niin kuin itse odotti pienenä :D Mulla on tuo sama pentikin kynttiläjuttu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! On se vaan jotenki jännää huomata nyt vanhempana kuinka nuoremmat oottaa niin innolla joulua - varsinki ku on itte ollu samanlaine pienenä. :D Mulla on mua paljon nuorempia pikkuveljiä ja niitä on kans kiva seurata kun ne oottaa joulua ihan innoissaan! :D

      Poista
  2. Ihania muistoja lapsuudesta. :) Tosi paljon samoja fiiliksiä mun mullakin, mutta me kyllä siskon kanssa yritettiin vuosi toisensa jälkeen soittaa Joulupukin kuumaan linjaan, muttei kukaan koskaan vastannut.. Me tehtiin siskon kans myös lahjakätkö-retkiä ennen joulua, yritettiin löytää lahjat ennenkun ne ois edes paketoitu. Joskus se onnistu, toisinaan oli tosi hyvin piilotettu!

    P.s. Rakastuin sun hiuksiin! Ehdottomasti täytyy kysästä, onko värjätty kampaajalla vai kotona?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaa! :D Meillä oli aina lahjat esillä jo, mutta oli niin ihanaa aina salaa mennä tutkimaan niitä ja arvailla, mitä niiden sisällä on! :)

      Mun hiukset on värjätty kotona. :)

      Poista