7.4.2015

Tips for growing long hair

Mun ikuinen operaatio on pitkien hiusten kasvatus. Oon aina haaveillut pitkistä hiuksista, mutta aina oon jonkun hetken mielijohteen takia katkassu latvoista vähän liikaa tai sit ne on päässy niin huonoon kuntoon, että niistä on ollut pakko napsasta vähän enemmänkin kerralla pois. 
   Viimeset pari vuotta oonkin käyttäny hiustenpidennyksiä, eikä sillä omien hiusten pituudella ookaan ollut niin kamalasti ees väliä. Noh, nyt mä oonkin saanut jonkinlaisen pahemman luokan päähänpinttymän siitä, että mä haluun kasvattaa omat hiukset pitkiks. Päätinkin siis listata kasan vinkkejä hiusten kasvatukseen.

hair1 ♥ Pese hiukset viileällä vedellä. Kuuma vesi vahingoittaa hiuksia. Viileä vesi sulkee myös hiussuomuja, mikä tekee hiuksista sileämmät. Viileässä vedessä peseytyminen parantaa myös verenkiertoa. 

♥ Harjaa hiukset ennen pesua. Tällöin hiuksia ei pesun yhteydessä katkeile ja irtoile niin paljon.

♥ Harvenna hiusten pesuväliä. Liika peseminen rasittaa hiuksia. Sopiva pesuväli on 2-3 päivän välein. Vaikka aluks  tuntuiskin, että hiukset likaantuvat nopeasti, niin hiukset myös tottuvat aikaa myöten pidempään pesuväliin ja pysyvät pidempään puhtaina.

♥ Levitä shampoota vain hiusten juureen. Shampoon levittäminen koko pituudelle kuivattaa hiusta. Hoitoainetta puolestaan tulisi käyttää vain hiusten pituuksiin, sillä se rasvoittaa päänahkaa jolloin hiuksia taas joutuu pesemään useammin.

hair4 ♥ Suojaa hiukset pyyhkeellä saunaussa. Myös saunan kuumuus rasittaa hiusta. Saunassa ei myöskään saisi käyttää hoitoaineita tai hiusnaamioita yms. sillä ne voivat palaa hiuksiin kiinni. (Tähän mä muuten syyllistyn aika usein. Hah)

♥ Pese hiukset illalla ja anna niiden kuivua itsestään.

♥ Vältä suoristusraudan ja kihartimien käyttöä. Kuumuus rasittaa ja kuivattaa hiusta - paljon! Tai jos käytät, niin muista laittaa lämpösuojaa hiuksiin. Luin muuten jostain, että lämpösuojat on vaan rahastusta, eikä ne todellisuudessa auta. Noh, toivotaan, että ne ei silti oo ihan susia...

♥ Laita hoitoaine mahdollisimman hyvin kuivaksi puristettuihin hiuksiin, jotta sen teho ei heikkene.

hair5 ♥ Hiusten harjaaminen kannattaa aloittaa ihan latvojen päästä ja edetä hitaasti alhaalta ylöspäin.

♥ Nukkuessa kannattaa pitää hiukset letillä. Näin hiukset eivät hankaudu tyynyä vasten niin paljon ja katkeile yön aikana. Mä ainakin huomaan, että kun nukun hiukset auki, niin hiuksiä on sänky täynnä hetken päästä.

♥ Hiero päänahkaa, jos on tylsää. Se lisää päänahan verenkiertoa ja sen myötä myös hiusten kasvua.

♥ Käytä tehohoitoja ja hiusöljyjä. Kun muistaa käyttää kosteuttavia ja hoitavia tuotteita hiuksiin, niin niitä ei tarvitsekaan leikata niin usein kuin ennen.

♥ Valitse luonnonharjaksinen hiusharja tai Tangle Teezer. Harja, joka ei revi hiuksia on tärkeä hiusten hoidossa.

hair2 ♥ Käytä sävytteitä pidentääksesi värjäysten väliä.

♥ Vältä märkien hiusten harjaamista. Hiukset katkeavat helpommin ollessaan kosteat. Kuitenkin, jos on ihan pakko päästä harjaamaan märkiä hiuksia, niin kannattaa ostaa ihan märille hiuksille tarkoitteu harja. Tangle Teezeriltä oon ainakin nähnyt myynnissä sellasen.

♥ Syö terveellisesti ja liiku - se vaikuttaa hiusten kuntoon positiivisesti.

♥ Älä leikkaa hiuksia, jos siihen ei oikeasti ole tarvetta. Hiushan on kuollutta solukkoa, eikä hiusten latvat voi millään vaikuttaa hiusten kasvunopeuteen ainakaan mun järjen mukaan. Huonot latvat toki kannattaa leikata aina tarpeen tullen pois, sillä ne vaan yksinkertaisesti ei näytä hyvälle ja huonot latvat yleensä vain katkeilevat.

♥ Keksi kampauksia, jotka eivät vaadi lämpökäsittelyä.

hair3
Mulle suurin ongelma on lämpökäsittelyjen vähentäminen. Mun hiukset nyt vaan yksinkertasesti näyttää tyhmille luonnontilassaan. Myös pidennysten käytön vähentäminen on ollut vaikeeta, mutta kun mä en vaan jaksa laittaa niitä enää. Voi kun osaisinkin tykätä näistä mun hiuksista tälläsinä kuin ne on. 
   Viimeaikoina on tehnyt kivat yliyönkiharat tollasella kieputustekniikalla, joka näkyy alimmassa kuvassa. Helppo ja nopea tapa saada aikaan kivat kiharat!

Tällä hetkellä mä vaan ootan, että näille mun hiuksille iskis murrosikä ja kasvupyrähdys! Haha! Unelmana olis yli rintojen olevat hiukset. Noh, ehkä vielä jonain päivänä!

12 kommenttia:

  1. Yks vinkki, mikä mulle on toiminut, on se että huuhtelee hoitoaineen pois pää alaspäin ja kylmällä vedellä. Pään pitäminen alaspäin tehostaa pään verenkiertoa ja kylmä vesi sulkee hiussuomuja.

    Mä oon epätoivosesti jo varmaan 3 vuotta yrittäny kasvattaa mun hiuksia, mutta taitavat olla niin kovia katkeileen ettei vaan kasva. Tyvikasvua kyllä tulee mutta pituutta ei! :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitää ruveta testaileen tota kikkaa! :) Vitsit kun mustakin tuntuu että hiukset pysyy aina vaan samanpitusina vaikka niitä kuinka kasvattais. Perhana. Voi ku joku keksiski jonku ihmepillerin tai ihmekeinon jolla sais vuorokaudessa superpitkät hiukset. :D

      Poista
  2. Täälläpä kanssa yks joka tahtoo kasvattaa pitkät hiukset! Otin kokeiluun nyt HairBell shampoon ja hoitoaineen, saa nähä auttaako. ;) Kiitti vinkeistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun tarvii kans kokeilla tota HairBelliä josain vaihees. :)

      Poista
  3. Minun mielestä sulla on kaunis tukka! :) Itselläni on ollut päähän pinttymä pitkistä hiuksista jo vuosia, mutta nyt taas tykästyin lyhyempään malliin ja en oikeastaan halua nyt edes kasvattaa näitä pidemmiksi :D Heti kun hiukset kasvaa pidemmiksi niin ne alkaa näyttää sellaiselta lättänältä (siis minulla) ja sitten haluan niitä lyhyemmiksi. Nyt nämä on vaan vähä yli olkapäiden, mutta saa nähdä iskeekö kasvatusvimma taas jossain vaiheessa. Hyviä vinkkejä olet kirjoittanut :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) No eihän nää hiukset kamalat oo mutta kun oon pidennysten taki tottunut semmosiin superpitkiin, niin tuntuu vaan jotenki tyhmiltä. :D Mulla kans on välillä kauhee hinku leikata lyhkäsempi tukka, mut tiiän että sit kuitenki haaveilisin viikon päästä taas pitkästä tukasta. :D hah

      Poista
  4. Tosi mielenkiintonen postaus!! <3 Mulla on ollut varmaan ikuisuuden projektina kasvattaa pitkät hiukset, sillä omat hiukset nyt on kuitenkin aivan eri asia kuin pidennykset. Jotenkin en varmasti edes osaisi elää pidennysten kanssa. " Laita hoitoaine mahdollisimman hyvin kuivaksi puristettuihin hiuksiin, jotta sen teho ei heikkene." Tämä oli mulle ihan uusi juttu, mutta täytyy ehdottomasti ruveta noudattamaan! Saunaan tulee kans laitettua liian usein hoitoainetta, eikä hiuksia tuu laitettua kiinni ennen nukkumaanmenoa.. Noissa jutuissa pitää kyllä tehdä parannus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! ♥ :) Pidennyksiin mä kyl totuin vähän liianki hyvin, mutta ihan niinku sanoit, niin eihän ne oo sama asia kuin oma pitkä tukka. Kiva jos näistä vinkeistä oli apua. :)

      Poista
  5. Mä en pysty pitämään hiuksia letillä öisin, koska sitten ne olis aamulla ihan kiharat. Mulla on siis luonnostaan aika taipuisat hiukset, enkä tykkää hirveesti kiharoista :S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ihmisten hiukset on kaikki erilaisia. :) Varmasti sunkin hiuksille löytyy kokeilemalla joku kiva tapa pitää niitä öisin kiinni. Kiharoille vois kyl yöks yrittää keksiä jonkun kampauksen jolla ne olis normaalia suoremmat aamulla, mut ei ihan äkkiä tuu semmosta mieleen. :)

      Poista
  6. Mulla on luonnostaa ihan kiharat hiukset nii ei tarvi edes kiinni laittaa öisin ja ne on aamusin kuosissa :D Eri asia jos haluan suorat, siihen valmistelut alotetaa jo edellisenä iltana...

    ♥ Laita hoitoaine mahdollisimman hyvin kuivaksi puristettuihin hiuksiin, jotta sen teho ei heikkene.

    Tuota vinkkiä en ookkaa tienny! Tai jotenki aina kiireessää heitän vaa ne hoitoaineet sinne latvoihin :D Mutta pitää yrittää muistaa ens kerralla! Kiitos vinkistä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva jos vinkeistä oli jotain hyötyä. :) Mulla on luonnostaan semmoset tyhmät laineet ja voi ku olis ihanaa jos joskus vois aamulla herätä täydellisillä kiharoilla laittamatta hiuksia mitenkään. :D

      Poista