12.11.2015

Kotitekoinen granola ♥

Kun inspiraatio iskee, niin pakko tarttua tuumasta toimeen! Sain pari päivää sitten idean, että ei perhana, mä haluun tehä mun myslin ite. Kaupan hyllyillä kun se tuntuu olevan joko sokerihöttöä tai kallista. Tiette varmaan kaupan hyllyille viimeaikoina ilmestyneen granolan? Sitä mä olisin halunnut, mutta se hinta... Ja tosiaan, vaikka alkuperänen ajatus oli tehdä mysliä (ja purkissakin lukee mysli, mut pikkuvikoja... Hah!) niin virallisestihan tää on granolaa. Myslin ja granolan erohan on siinä, että mysli on raakaa ja granola uunissa paahdettua.
 itsetehty mysli granola kotitekoinen granola Tähänhän voi periaatteessa laittaa, mitä kaapeista sattuu löytymään, mutta mä tein tälläsellä ohjeella.

Tarvitset:
5 dl kaurahiutuleita
5 dl ruishiutaleita
2 dl siemeniä (käytin kurpitsan- ja auringonkukansiemeniä)
kuivattuja hedelmiä/marjoja
1-2rkl hamppusiemenrouhetta
3 dl pähkinöitä
1/2 dl oliiviöljyä (tai rypsiöljyä, jos ei satu olemaan niin kuin mulla...)
3 rkl hunajaa halutessasi
 kardemummaa
inkivääriä
kanelia
ripaus suolaa

granola

1. Kuumenna uuni 175 asteeseen.
2. Jos käytät hunajaa, kuumenna öljy ja hunaja pannulla tasaiseksi seokseksi.
3. Sekoita hiutaleet, siemenet, mausteet ja pähkinät kulhossa. Voit halutessasi rouhia pähkinöitä hieman pienemmäksi. Mausteiden määrää voit säädellä itse makusi mukaan, mutta ite laitoin suolaa n. 1tl ja muita mausteita 1-2rkl.
4. Paista uunissa noin 15 minuuttia. Granolaa kannattaa vahtia vähänväliä, ettei se pala ja tarvittaessa voit käännellä sitä välillä.
5. Anna jäähtyä ja lisää kuivatut marjat/hedelmät sekaan.

granola superfood Mä käytin marjoina Cocovin marjamixiä ja pirkan marjasekotusta. Mun ehdoton uus marjalemppari taitaakin olla inkamarjat ja mulperit - niin hyviä ja terveellisiä! Hampunsiemenrouhetta mä käytin lisäämään granolan kuitu- ja proteiinipitoisuutta. Mut hei, jos näitä erikoisempia raaka-aineita ei löydy kotoo niin nää voi ihan hyvin myös jättää pois.

granola diy Itsetehty granola
Ja tässä lopputulos! Mä poltin, jopa kieleni näiden kans, kun en malttanut odottaa jäähtymistä. Pakko myöntää, että tästä tuli niin paljon parempaa kuin kaupan vastaavat tuotteet ja paljon terveellisempää - reilusti hyviä rasvoja, proteiinia ja kuitua!

Näitä kannattaa testata, sillä tän kanssa pitäis tumpeloimmankin onnistua. Todella helppoa ja herkullista - tuskinpa mun tarttee enää ikinä hortoilla kaupan murohyllyillä. 

14 kommenttia:

  1. Oi vaikuttaa niin hyvältä että pakko kokeilla itekkin! :)
    pinkxpineapple.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kokeilla! :) Ite ihastuin tässä etenki noiden paahdettujen pähkinöiden makuun - niin hyvää! ♥ :)

      Poista
  2. Oo, pitääpä kokeilla!

    vaahtokarkkipilvia.blogspot.fi

    VastaaPoista
  3. Voi tää vaikuttaa kivalle, mutta tunnustan olevani liian laiska tekemään! :D Ihana toi sun profiilikuva! Vai mikskä tuota nyt kutsutaankaan.. :>

    18 / Espanja > palmujenmaassa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heii tää on superhelppo ja nopee tehdä. Ei muuta kuin ainekset kippoon, mausteet sekaan, siitä pellille ja uuniin! Tätä ei voi jättää tekemättä laiskuustekosyyllä. ;) Hah! Ja kiitos paljon. :)

      Poista
  4. Näyttääpä tosi hyvältä, menee ehdottomasti jossain vaiheessa kokeiluun!! :) Tuo maistuisi varmaan jonkin rahkan seassa herkulliselta! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kantsii testailla! :) Ja mä itseasiassa söin tätä tänään rahkan päällä ja oli tooosi hyvää. Ja tulipa näitä tungettua jopa protskulättyjen päälle. :D Hah! Sopii ilmeisesti vähän kaiken kanssa. :)

      Poista
  5. Näyttää aivan törkeän hyvältä! ♥ Pitänee kokeilla pian, talven tullessa tarvii kaikki hyvät rasvat ja vitamiinit mitä vaan voi jostain saada.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja maistuu sitäkin paremmalle! ♥ :) Kantsii todellakin kokeille! :)

      Poista
  6. Ah, omatekonen granola on mun suurin heikkouteni suklaan jälkeen! En ookkaan vielä koittanu ruishiutaleista tehä, kuulostaaa ja näyttää hyvältä!

    http://laveillela.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kokeilla laittaa ruishiutaleita joukkoon! :)

      Poista
  7. Oon pitkään halunnut kokeilla granolaa, just siitä syystä että kaupoista löytyvät myslit on täynnä sokeria ja muuta turhaa. Itsetehdyssä tietää tasan tarkkaan mitä ne sisältää! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä sit vaan ohje talteen ja tekemään! Helppoa kuin mikä ja superhyvää! :) Ja nimenomaan siks mä halusin kans tehä ite, että tästä tietää mitä tässä on. Kauppojen versiot on kuitenkin aikalailla kaikki sokerilla tapettuja. :D

      Poista