13.12.2015

8+1 vinkkiä sokerihimon taltuttamiseen

Selailin yks päivä mun vanhoja postauksia ja eräässä postauksessa olin listannu faktoja ittestäni ja yks meni suunnilleen näin: "Oon kauhee sokerihiiri ja voisin syödä herkkuja vaikka kuinka paljon. Totesinkin yks päivä mummulle, että tulispa irtokarkit tarjoukseen ja tadaa - seuraavana päivänä ne oli tarjouksessa ja minähän menin ja hain ison pussin irtokarkkeja."
   Jos tolloin joku olis mulle väittäny, että tuun tulevaisuudessa kirjottamaan vinkkejä siitä, kuinka välttää sokerihimo, niin olisin varmaan nauranu melko räkäsesti. Siitä ei oo pitkä pitkä aika, kun mä vetelin Twix-patukoita joka ilta telkkarin ääressä - siis oikeasti ihan joka ilta ilman poikkeuksia. Mun elämäntavat muuten on kyllä terveelliset, mut sokeri on ollu aina vähän liian suuri houkutus.          
   Marraskuun alussa päätin kuitenkin lähtee testaamaan, jos pystyisin olla ilman karkkia tai suklaata jouluun asti. Ja tiettekö mitä? Mä oon onnistunut ja muutenkin vähentänyt herkuttelua. Synttäreillä oon toki saattanut vetää kakkua ja herkkuja sekä viikonloppusin, jos joku on sattunut tarjoamaan, mutta muuten kaikki herkut on jäänyt aika lailla pois. Eikä muuten ees tee mieli enää sokeria, vaan herkuttelen mieluumin esimerkiks jollain hedelmällä. Tän muutoksen huomaa myös olotilassakin, sillä oon paljon pirteempi ja jaksan ylipäänsä paremmin. Ajattelinkin jakaa nyt kaikille sokerihiirille vinkkejä, kuinka vähentää herkkuhimoa.

herkut1 1. Älä mene kauppaan nälkäisenä. Tää taitaa olla melko itsestäänselvyys, mutta todellakin auttaa jos syö ennen kauppaanmenoa jotain, niin mielihalut ei pääse niskan päälle. Nälkäisenä tulee helpommin napattua kaupan hyllyltä karkkipussi mukaan.

2. Suunnittele kauppareissut valmiiksi. Mä teen jokakerta ennen kauppaanmenoa kauppalistan ja ostan tasan tarkkaan ne tuotteet, mitä siinä listassa lukee, enkä mitään muuta. Tää kikka pitää muuten rahapussinkin huomattavasti pulleampana. Ja kun niitä herkkuja ei kaappeissa edes oo, niin ei niitä silloin tee mieli.

sokerihiiri1 3. Älä syö sokerisia herkkuja nälkääsi. Herkuttelu nostaa verensokerin nopeasti, mut ei mee kauaa ennen kuin verensokeri myös laskee ihan yhtä vikkelään ja tästä seuraa se, että himoittee taas jotain hyvää ja oravanpyörä on valmis.

4. Juo vettä. Usein näläntunteeseen tulee vedettyä juurikin niitä herkkuja. Mut hei, kannattaa miettiä, onko edes oikeesti nälkä, sillä usein myös janon tunne saattaa ilmetä nälkänä. Kannattaakin siis kokeilla juoda enemmän vettä.

herkut2 5. Pidä säännöllinen ruokailurytmi, jolloin nälkä ei pääse yllättämään. Mä pyrin syömään aina kolmen tunnein välein, jolloin verensokeri ei pääse missään vaiheessa laskemaan liian alas, eikä ehdi tulemaan kiljuvaa nälkää. Musta oikeestikin välillä tuntuu, että mä en mitään muuta teekään kuin laita koko ajan ruokaa ja syö. Hah! Onneks mä tykkään ruuanlaitosta. 

6. Pidä mukana terveellisiä välipaloja. Ei tuu eksyttyä nälän takia karkkihyllyille, kun laukussa on mukana jotain terveellistä mitä syödä. Koulussa mä kannan mukana laukussa aina protskupatukoita tai jotain hedelmiä. 

herkkua 7. Keksi terveellisiä vaihtoehtoja sokerisille herkuille. Karkkipussin sijaan voi napostella esimerkiks pilkottuja hedelmiä tai kasviksia. Mä oon myös tykännyt leipoa muffinsseista terveellisempiä versioita ja viimeaikoina oon innostunut taikomaan raakakaakaosta kaikkia suklaisia, mutta samalla niin terveellisiä herkkuja. (Yks tällänen resepti tulossa lähiaikoina blogiin!)

8. Jos kuitenkin ostat jotain herkkuja, niin älä säilytä niitä esillä. Jos esimerkiks säilyttää karkkeja kipossa pöydällä, niin todennäkösesti niitä tulee silloin napsittua helpommin ja enemmän kuin silloin, jos ne olis kaapissa piilossa.

+ Älä kiellä kaikkia herkkuja kokonaan. Elämässä kuuluu olla myös nautintoja. On ihan ok leffateatterissa vetää muutama irtokarkki liikaa, syödä synttäreillä pala mutakakkua tai viikonloppuna jakaa twix-patukka kullan kanssa. Ja mä aion ainakin vetää jouluna herkkuja napaan ilman huonoa omaatuntoa!

8 kommenttia:

  1. Tuli vaan noista terveellisemmistä muffinsseista mieleen, että tein just viime viikolla ekaa kertaa "terveysmuffinsseja" ja oli ihan tosi hyviä! Jos kiinnostaa, niin bongasin ohjeen täältä: http://uusiatuulia.fi/gluteenittomat-aamupalamuffinsit/ : )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä tsekata myös noi muffinssit ja laittaa mahdollisesti testaukseen. :) Kiitos vinkistä. :)

      Poista
  2. Säännöllinen vedenjuonti on mulla auttanut tosi paljon hillitsemään makeanhimoa ja tuomaan myös sitä virkeämpää oloa :) tuo kauppalistan suunnittelu etukäteen on kyllä niin hyvä, ei tuu ostettua mitään muuta kuin ne mitä listassa lukee eikä todellakaan saa mennä nälkäisenä sinne, se on ihan kamalaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi vedenjuonti on kyl ihan yllättävän hyvä hillitä makeenhimoo ja sen kyl huomaa, että jos jonain päivänä unohtaa juoda tarpeeks, niin olo on tavallista "huonompi". Ja mul on muuten ainaki niin, että jos en kirjota kauppalistaa, niin oon yleensä ihan hukas kaupassa, enkä yhtää tiä edes mitä pitäs ostaa. :D Nälkäsenä oleminen kaupas on kyl ehkä kamalinta ikinä. :D

      Poista
  3. Tosi hyviä vinkkejä, kiitos! Katsotaan jos tämäkin sokerihiiri onnistuisi näillä ohjeilla edes vähän vähentämään.. :D

    http://rosalias-inspirations.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäsit näistä vinkeistä! :)

      Poista
  4. Tää oli hyvä postaus! Itellä on taas lähtenyt vähän lapasesta tää herkkujen mättäminen niin nää vinkit kyllä tulee enemmän kuin tarpeeseen :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hienoa, että tykkäsit! :) Ja kiva, että näistä on jotain hyötyäkin ehkä sulle.:)

      Poista