19.1.2016

Vinkit treenimotivaation ylläpitoon x 10

Tammikuu huitelee jo yli puolenvälin. Monet tuntuu alottaneen jonkinlaisen elämäntaparemontin vuodenvaihteessa ja tässä kohtaa moni miettii, miten ylläpitää sitä kuuluisaakin kuuluisampaa motivaatiota. Aina ei oo helppoo raahautua lenkkipolulle ja usein treffit sohvan nurkan, sipsipussin ja netflixin kera kuulosta niin paljon paremmalta. 
   Mä liikun tällä hetkellä noin neljä kertaa viikossa ja oman fiiliksen ja tuntemusten mukaan joskus enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi viimeviikolla liikuntakertoja tais kertyä viis ihan vaan siks, että olin niin innoissani hiihtämisestä. Haha! Enpä ois pari vuotta sitten uskonu, että musta tulee yks niistä ihmisistä, jotka oikeesti harrastaa liikuntaa säännöllisesti monta kertaa viikossa, ilman että tarttee vääntää hampaat irvessä - mä oikeesti nautin siitä! Aattelinkin siis jakaa muutamia hyviä vinkkejä motivaation ylläpitämiseen.

motivation3 motivation4 ♦ Suunnittele treenit ja treenipäivät etukäteen. Tällöin ei voi ainakaan sanoa, että ei oo ehtinyt. Mä oon todennu, että ihan hyvän treenin ehtii vetämään jopa puolessa tunnissa ja uskon, että jokasen kalenterista löytyy muutama tyhjä puolituntinen aivan varmasti. Mulla on esimerkiks tapana myöhäsinä kouluaamuina tehdä päivän treeni jo heti aamusta ja jos koulussa sattuu venähtämään myöhään, niin saatan tehdä vaan sen puolentunnin treenin tunnin sijasta. 

♦ Kirjaa ylös kalenteriin kaikki liikuntasuoristukset. Siitä tulee ihan mahtava fiilis, kun selaa kalenterin sivuja taaksepäin ja huomaa, kuinka paljon onkaan liikkunut viimeaikoina.

♦ Opettele nauttimaan liikunnan tuomista fiiliksistä. Ei kannata vetää hampaat irvessä ja ajatella, että liikunta on pakkopullaa, jota tehdään vaan pysyäkseen kunnossa ja hyvännäkösenä. Mä ainakin nautin siitä mahtavasta fiiliksestä, kun saa raskaan sarjan valmiiks tai jaksaa juosta viimekertoja paremmin.

motivation2motivation5 ♦ Aseta tavoitteita. Liikunnassa tärkeetä on mun mielestä onnistumisen tunteet. Se, kun huomaa kuinka yhtäkkiä jaksaakin tehdä sen tavoittelemansa 20 punnerrusta tai tajuaa, kuinka painot ei tunnukaan enää niin painavilta, tuntuu ihan mielettömältä! 

♦ Tee lista siitä, miksi nautit liikunnasta ja palaa siihen niinä huonoina hetkinä, kun ei huvittaisi. Mä saatan usein huonona päivänä aatella, että skippaan treenin, mutta kun mä muistelen sitä, miten hyvä fiilis liikunnan jälkeen on, niin mä saatan kuitenkin tehdä ees jonkun pienen jumpan ja päivä muuttuu heti huomattavasti paremmaks.

♦ Materialistinen vinkki: osta kivoja treenivaatteita! Uudet jumppapöksyt tai kivan värikkäät upouudet lenkkarit todellakin lisää motivaatiota. Kuka niitä kivoja vaatteita nyt haluais pitää kaapi nurkissa? Tai kukapa nyt haluais treenata vaatteissa, joista ei tykkää? Mä en tarkota, että pitäis mennä kauppaan ostamaan ne kalleimmat ja hienoimmat vaatteet, mut sellaset joissa oikeesti viihtyy, niin ne todellakin nostaa motivaatiota.

♦ Muista ruokavalion tärkeys. Paljon liikkuvan pitää muistaa syödä tarpeeks ja terveelliset elämäntavat tukee aina toisiaan. Terveellisesti syöminen innostaa ainakin mua liikkumaan ja liikkuminen puolestaan innostaa syömään terveellisesti. Ja loppujenlopuks, ruuastahan se polttoaine saadaan liikuntasuorituksiin, joten kannattaa muistaa syödä parhaalla mahdollisella tavalla.

treenimotivaatioo1 motivation1 ♦ Palkitse itsesi. Ja ei, mä en tarkota sitä, että juoksulenkin jälkeen mentäis hakeen iso pussi karkkia, vaan että voi onnistuneen treenin tai tavoitteen saavuttamisen jälkeen mennä kauppaan ja ostaa esimerksiks sen kauan haaveillun pinkin jumppapallon, Niken urheilurintsikat tai jopa varata ulkomaanmatkan.

♦ Etsi itsellesi mieluisin liikuntamuoto. Tällä hetkellä kaikki tuntuu nostelevan salilla puntteja, mut se ei todellakaan oo mun juttu. Mä teen mieluummin kotitreenejä, lähden juoksemaan tai teen hiihtolenkin luonnossa. Ei kannata yrittää harrastaa mitään sellasta, mistä ei oikeesti nauti, sillä usein motivaatio hukkuu jonnekin kankkulan kaivoon siinä vaiheessa, kun tekee jotain, mitä ei haluais tai jaksais.

♦ Muista lepo ja kuuntele kehoasi. Usein alotteleva treenaaja vetää täysillä ja saattais mielellään jättää myös lepopäivät väliin. Tällöin motivaatio on hetken aikaa liian korkeella, mut jos keholtaan vaatii liikoja, niin lopputulos tuskin on mikään kehuttava. Kannattaa muistaa myös se lepo ja kuunnella omaa kehoa, jos olo on kipeä tai todella väsynyt, niin levätkää - oikeesti. Kukaan ei jaksa pidemmän päälle vetää koko ajan täysillä.

Toivottavasti näistä vinkeistä oli jollekin jotain hyötyä ja hei, muistakaa että liikunta ei saa olla liian vakavaa. Muistakaa pitää hauskaa ja nauttia!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti