13.2.2016

My guide to perfect wardrobe

Täydellinen vaatekaappi - jokanaisen unelma, jonka saavuttaminen kuulostaa täydeltä mahdottomuudelta. Aina löytyy kaikkea kivaa ja uutta, millä haluis täydentää vaaterekkiä ja silti vähintään jokatoinen päivä on se "ei oo mitään päällepantavaa" -päivä. Noh, mäpäs päätin koota pienen oppaan mitä jokasen naisen vaatekaapista tulis löytyä. Tää on opas siihen, mitä nimenomaan mun mielestä tulis löytyä täydellisestä vaatekaapista.
  YLÄOSA KOLLAASIYLÄOSAT: 
• Ensinnäkin, mä en voi muuta kuin ihmetellä sitä, että mä hankin mun kunnon ekat t-paidat vasta puol vuotta sitten. Miten mä ees pärjäsin ennen niitä? Vaatekaapista pitäis löytyä pari hyvää t-paitaa/toppia (kumpi nyt sattuu olemaan ittelle mieluisampi vaihtoehto) ainakin mustana ja valkosena. Niillä pääsee jo hyvin alkuun ja niitä on helppo yhdistellä.
Neuleita tulis löytyä joka naisen vaatekaapista. Miten täällä Suomessa ees selvittäis talven yli, jos niitä ei olis olemas? Jo yhdellä valkosella perusneuleella pääsee mun mielestä hyvin alkuun.
Musta bleiseri on yks monikäyttösimmistä vaatteista ja se käy niin arkeen kuin juhlaan. Kannattaa yrittää etsiä leikkeukseltaan omaan tyyliin sopiva bleiseri, joka ennen kaikkea vieläpä on mukava päällä. Mulla on ainakin tällä hetkellä hakusessa jonkinmoinen rento ja mukava bleiseri, joka ei kiristä olkapäistä.
Puserot on klassisia ja mun mielestä niiden kans kannattaa panostaa laatuun, sillä ne parhaimmassa tapauksessa säilyy hyvänä monta vuotta. Myös ne sopii niin arkeen kuin juhlaa ja on helppo yhdistellä monella eri tavalla.
   
ALAOSA KOLLAASI ALAOSAT: 
Mustat perusfarkut. Okei, tarviiko edes perustella. Voi kuinka vaikeeta pukeutuminen oliskaan ilman kyseistä vaatekappaletta. 
Nahkahousut on ainakin mun tyyliin juurtunu niin tiukkaan, että mä en vois kuvitella täydellistä vaatekaappia ilman niitä. Tää taas johtaa siihen, että mun vaatekaappi on tällä hetkellä tooodella epätäydellinen, sillä mun "nahkapöksyjen" vahapinta on kulahtanut pesussa pois niin, että ne ei todelllakaan näytä enää nahkasilta.
Erivärisiä housuja olis hyvä löytyä parit kappaleet ja niillä saa helposti vaihtelua asuihin. Mulle rakkain väri taitaa näiden kohdalla olla viininpunanen ja oliivinvihreät tulee hyvänä kakkosena, mutta myös ihan perusbeiget on hyvä vaihtoehto mun mielestä. 
Omaan tyyliin sopivat siniset farkut. Okei, olisin voinut tähän kohtaan kirjottaa vaan farkut, mutta mun tyyliin ne perussiniset farkut ei vaan tunnu istuva, vaan niistä pitää löytyä "sitä jotain" eli esimerkiks revityt polvet. 

TAKKI KOLLAASI TAKIT:
Trenssi, se kaikista klassisin takki, jonka kuvitella voi. Multa ei tätä kyseistä vaatekappaletta löydy, mutta kun mä sen täydellisen kohtaan, niin varmasti osta - tää vaan kuuluu täydellisen vaatekaapin sisältöön!
• Mä en vois ees kuvitella pukeutumista ilman nahkatakkia. Se antaa asulle kuin asulle pientä lisäsärmää, sopii lähes kaiken kanssa yhteen ja antaa tylsällekin asulle sitä tarvittavaa räväkkyyttä.
Liehutakki. Okei, mä en tiedä tälle takille oikeaa nimitystä, mutta mun mielestä täydelliseen vaatekaappiin kuuluu ne kyseisellä hetkellä muodissa olevat jutut, jotka istuu omaan tyyliin niinku nenä päähän. Tällä hetkellä mä kuvittelen tän liehutakin osaks mun täydellistä vaatekaappia.
Parkatakki. Talvella ykkösprioriteettina pukeutumisessa on lämpimänä pysyminen. Mä oon ainakin todennu ittelleni sopivimmaks karvahupulla varustetut parka-takit. Ne on niin ihania ja lämpimiä!
  KESÄKOLLAASIKESÄKAUDEN VAATTEET:
Suomen vuodenajat vaatii sen, että ympärivuoden ei mitenkään voi kulkee samoissa vaatteissa ja kesän hellepäiville pitää hankkia erikseen vaatteita, jos ei halua läkähtyä kuoliaaks.
• Ensinnäkin farkkushortsit on sellanen vaate, joita ilman mä en kuvittelis selviäväni kesästä. Ne on niin helppo yhdistää muihin vaatteisiin.
Maksihameet ei oo mua oikeestaan koskaan kiinnostanu, ennenku vasta nyt. Tällä hetkellä mun täydelliseen kesävaatekaappiin kuuluu valkonen pitkä maksihame, jonka voi vetästä päälleen niin viileinä kesäiltoina kuin kuumina hellepäivinäkin.
Nahkahame on vaatekappale, joka on myös iskostunut mun tyyliin viimeaikoina myös melko tiukasti. Jos mä hameen pistän päälleni, niin se 95 prosentin varmuudella on nahkahame. Oikeestaan kaikki nahkaset elementit vaatekaapissa tuo sitä jotain kivaa lisäsäväystä.
Värikkäät vaatteet on ehdottomasti yks juttu, joka kuuluu kesään ja joita pitää kesällä löytyä vaatekaapin sisällöstä ainakin pari kappaletta - oli se sitten kirkkaanpinkki crop top tai kuviolliset shortsit.

KOLLAASI KENGÄT KENGÄT:
Mustat korkokengät tulis löytyä jokaselta naiselta. Ne tuo luksusta arkeen ja on helppo yhdistää myös juhlavampiin asukokonaisuuksiin.
Ballerinat on keväästä syksyyn ihan must-juttu!
Nilkkurit on niin klassinen valinta ja ne kestää vuodesta toiseen, että niihin kannattaa panostaa vähän enemmänkin. 
Slip onit on mun mielestä kengät, jotka voi vetää jalkaan vaikka joka päivä tai sit jos on kiire jonnekin, niin eipähän tartte ruveta sitomaan naruja tai vetämään tiukkoja nilkkureita jalkaan. Joka naisen tulis omistaa ainakin yhdet tälläset "helpot" kengät.

LAUKKUKOLLAASI LAUKUT:
Clutch on kätevä ottaa mukaan hienompiin juhliin ja se tuo siroutta asuun kuin asuun. Mä en omista yhtäkään clutchia ja oon huomannu, että se todellakin kuuluis täydellisen vaatekaapin asukkaaks.
Isompi laukku on ihan ehdoton, jos on tapana kantaa mukana ainakin vesipulloo, pinoa monisteita, kyniä, kalenteria, pastilleja, karkkipapereita ja öö... Siis kaikkee hyödytöntä, mitä mukamas kuvittelee tarvittevansa. Hah! Ja onhan tällänen laukku ihan ehdoton reissatessa.
Crossbody laukku on kätevä niin baari- ja shoppailureissuilla, kun ei jaksa raahata isoo laukkua mukana.

ASUSTE KOLLAASI ASUSTEET:
Kultaiset korut on ainakin ne mun juttu ja kuuluu ehdottomasti jokapäiväseen käyttöön. Voi kun vaan oppis sen, että niitä koruja ei todellakaan tartte omistaa miljoonia, vaan täydellisestä vaatekaapista löytyy ne pari täydellistä, omalle tyylille sopivaa yksilöä, joka käy asuun kuin asuun.
Kaulahuivit. Tässä kohtaa vois taas ottaa esille Suomen vuodenajat. Ei talvesta selviäis ilman yhtä muhkeaa kaulahuivia. Jo yks muhkee, ittelle mieluisan värinen huivi mun mielestä riittää, mutta jos kaipaa enemmän vaihtelua asuihin, niin huivit on halpa ja helppo tapa tuoda sitä.
Rannekello on niin hyödyllinen ja kaunis asuste, että mä en voi kuin ihmetellä, että miks mä en omista sellasta.
• Myös alusvaatteet on olennainen osa asusteita ja esimerkiks nätti rintsikanolkain voi tuoda asuun ihan uudenlaista ilmettä. Täydellinen vaatekaappi sisältääkin mun mielestä ainakin yhdet täydelliset braletet!

ERIKOISUUS KOLLAASI ERIKOISUUDET
Siinä vaiheessa, kun vaatekaapin tukipilarit alkaa oleen kasassa, niin voi alkaa hankkimaan erityisesti niitä omalle tyylille ja omaa silmää miellyttäviä juttuja, kuten kirkkaan värisiä asusteita, paljettihameita ja vaikka trikoopöksyjä. Näitä erikoisuuksia on vieläpä niin paljon helpompaa yhdistellä siinä vaiheessa kun ne perusjutut on kunnossa, eikä tartte ihmetellä, kun omistaa pinkit korkkarit, vihreet lökäpösyt ja palmukuvioisen verkkatakin, että miks ei oo mitään päälle pantavaa. Kannattaa kuitenkin pidättäytyä ostamasta jokaista vastaantulevaa ihan kivaa vaatetta, sillä sitten päädytään hyvin pian siihen tilanteeseen, että vaatekaappi pursuaa yli äyräiden, eikä sieltä löydy yhtään mitään eli less is more.

Mitäs tykkäsitte tälläsestä postauksesta? Unohtuiko tästä listasta teidän mielestä jotain olennaista? Ja hei, muistakaa, että pukeutuminen ei saa olla liian vakavaa ja nääkin on vaan mun mielipiteitä!

kuvat: pinterest

10 kommenttia:

  1. Ihan super mielenkiintonen postaus! Ja oon kyllä sunkaa ihan jokaisesta kohdasta samaa mieltä! Itellä vaa ei oo vielä kaikkea... :D

    Heidikauremaa.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Meiän tyylit ilmeisesti kohtaa aika hyvin jos kaikki kohdat mätsäs suhun! :)

      Poista
  2. Löysin sun blogin ihan sattumalta, ja sait heti uuden lukijan! :) Tässä postauksessa oli tosi hyviä vinkkejä, joistain tosin oon vähän eri mieltä (esim nahkahame :D ). Kokonaisuudessaan tosi kiva postaus! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heii, kiitos toosi paljon! :) Ja kiva että tykkäsit tästä. Jokasella taitaa kyl olla vähän erilainen käsitys täydellisestä vaatekaapista, mut mun täydelliseen vaatekaappiin kuuluu ehdottomasti nahkahame, vaikka moni muu jättäiskin sen pois. :)

      Poista
  3. Ihania vinkkejä! Ite ostin melkein samanlaisen bleiserin mikä tuossa yhdessä kuvassa oli, beige/vaaleanpunainen,H&M:ltä. Olin niin ilonen kun se näyttikin yllättävän hyvältä, enkä malta odottaa että pääsen käyttämään sitä enemmän! Oon kyllä tosi monista noista samaa mieltä, tosin oma vaaterekki kaipaisi paljon peruspaitoja.. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot kyl sit löytänyt ihan täydellisen bleiserin! :) Mä omistan tällä hetkellä vaan yhen sinisen, jota tykkään käyttää - ne pari muuta mun omistamaa kun tuntuu olevan niin kireet olkapäiltä, että ne on melko epämukavia. Ja peruspaitoja kannattaa kyl omistaa. Ne tuo niin paljon helpotusta pukeutumiseen. :)

      Poista
  4. Ihana, panostettu postaus! Olis kyllä niin unelma!

    VastaaPoista
  5. Ihana postaus! Voisinpa melkein heti listata noista kaikki itselle muistiin! :) Hyvää (myöhäistä) ystävänpäivää! ♡♥

    VastaaPoista