9.4.2016

Vastustamattoman herkullinen siemenleipä

Yleensä mä vetelen tyytyväisenä leipähimon iskiessä reissumiestä palan jos toisenkin, mutta pidemmän päälle syötynä se on alkanut kyllästyttää. Vaalee leipä puolestaan ei oo mun mielestä oikeestaan koskaan maistunut kovin hyvälle. Bongasinkin hyvän siemenleivän ohjeen täältä ja lähdinkin heti testailemaan sitä muutama viikko sitten. Ilmeisesti ohje oli muutaman muunkin mielestä hyvä, sillä ekan kokeilukerran jälkeen mä jotenkin kummasti rupesin bongailemaan tätä ohjetta muutamasta muustakin blogista ja olipa tää kinuskikissankin sivuille vähän muunneltuna päätynyt. Ja ei ihmekään, sillä tää leipä on niin hyvää, että päädyin leipomaan sitä uudelleenkin ja räpsimään kuvat siitä ennen kuin se uppos mun mahaan täysin.

siemenleipä1

Tarvitset:
2,5 dl auringonkukansiemeniä
1 dl pellavansiemeniä
1 dl manteleita
3,5 dl kaurahiutaleita
2 rkl chiansiemeniä
3 rkl psylliumjauhetta
1,5 tl suolaa
1 rkl hunajaa
3 rkl oliiviöljyä
3,5 dl vettä

Sekoita kaikki ainekset lusikalla kipossa keskenään. Taikinan kuuluu olla melko paksua. Voitele vuoka (mä käytin 25x13cm kokoista) ja kaada taikina siihen. Anna taikinan tekeytyä vähintään kaksi tuntia. Mä oon tehnyt niin, että oon tehnyt taikinan illalla valmiiks ja antanut olla yön jääkaapissa ja sitten paistanut tän aamulla. Laita uuni lämpeämään 175 asteeseen. Laita vuoka uuniin ja anna paistua ensin 20 minuuttia. Ota se tämän jälkeen pois uunista ja kaada se ritilän päälle vuoasta. Paista vielä noin 30-40 minuuttia. Anna jäähtyä ja nauti! 

siemenleipäohjeblogi3siemenleipä2ohje Tää leipä on ihanan rapeeta päältä ja täydellisen rouskuvaa sisältä. Tätä kannattaa ehdottomasti testailla, jos haluaa jotain vaihtelua tavalliselle leivälle!

8 kommenttia:

  1. Oijoi, kuulostaa ja näyttää kyllä super hyvältä ja kaikenlisäksi terveelliseltä! :) Täytyy ottaa resepti talteen jos vaikka joskus innostuisi tuota kokeilemaan! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, toi on kyl niin huippuhyvää, että ei muuta ku kokeilemaan! :)

      Poista
  2. Oo kuinka hyvältä tuo näyttääkään! Ja ohjekin vaikuttaa todella helpolta :) Ehdottomasti tätä on kokeiltava!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää ja maistuukin hyvälle! Kannattaa ehottomasti kokeilla! :)

      Poista
  3. Näyttää tosi hyvältä, pitää ehdottomasti kokeilla! Sulla on tosi kiva blogi. Sait uuden seuraajan :)
    http://alatalojulia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  4. Oij, näyttää aika namilta! c:

    anskukoo.blogspot.fi

    VastaaPoista