25.5.2016

Reading tips for summer

Arvaatteko, mikä on mun mielestä yks parhaista asioista, mitä voi kesällä tehdä? No lukeminen tietenkin. Mikäs oliskaan sen parempaa kuin köllötellä auringossa ja uppoutua johonkin hyvään tekstiin? Päätinkin koota muutaman vinkin kesän lukemisia aatellen!

kesälukemista potter

Mulla on ollut tapana joka kesä kahlata Potterit läpitte, mutta nyt kun tässä on tullut luettua Pottereita oikeestaan koko talvi, niin ainakaan koko sarjan läpi lukeminen ei taidakaan mun listalla olla tänäkesänä. Jotenkin kummasti mä en kuitenkaan koskaan kykene pitäytymään kokonaan taikamaailmasta erossa, joten hyvä vaihtoehto on lukea näitä Pottereissa esiintyneitä kirjoja ja hei, Fantastic Beasts and Where to Find Them -kirjasta on tulossa leffakin syksyllä!

kesälukemista reseptikirjat

Varmaan lähes jokasella kirjastoreissulla mun mukaan tarttuu aina reseptikirja jos toinenkin. Reseptikirjojen läpikahlailu ja kaikista herkuista haaveilu on jotenkin todella rentouttavaa ajanvietettä, vaikka ei päätyiskään mitään kokkailemaan. 

kesälukemista tv sarja

Jos omasta lempparisarjasta on tehty kirjasarja tai se on tehty jonkin kirjan pohjalta, niin kannattaa nappasta se ihan mielenkiinnosta luettavaks. Musta on ainakin ihan mielettömän mielenkiintosta vertailla, kuinka erilailla tapahtumat menee kirjan ja sarja välillä. Pll -sarja on ainakin vienyt mut täysin mukanaan ja jotenkin kummasti mä oon päätynyt lukemaan kaikki suomeks ilmestyneet osat, sillä tapahtumat kulkee ihan eri tavoin verrattuna tv-sarjaan. 

kesälukemista dystopia blogi

Mä suoraan sanottuna rakastan dystopioita! Ensinnäkin Lauren Oliverin Delirium -sarja mun on pakko lukee kesällä uudestaan, sillä sen tapahtumat on jotenki kummasti haihtuneet mun mielestä, mutta muistan, että silloin kun mä tota ekaa kertaa luin, niin mä tykkäsin siitä ihan älyttömästi. Samasta kategoriasta kannattaa lukasta myös Emmi Itärannan Teemestarin Kirja, Siiri Enorannan Nokkosvallankumous ja Stephenie Meyerin Vieras.

kesälukemista lehdet

Jos tekee mieli heittää aivot narikkaan ja olla keskittymättä sen tarkemmin tekstin sisältöön, niin silloin mun mielestä on paras ottaa nippu vanhoja lehtiä selattavaks ja oikeestaan, mitä vanhempia, sen parempi! On niin hauskaa selata vanhoista lehdistä jotain muotijuttuja ja miettiä, että käytettiinkö tolloin aikoinaan jotain tollasta. Hah!

kesälukemista lunar chronicles

Jos haluaa tarttua johonkin englannin kieliseen kirjaan kesällä, niin kannattaa napata kainaloon Marissa Meyerin Cinder, joka on The Lunar Chroniclesin ensimmäinen osa. Cinder on uudelleenkerronta Tuhkimosta ja tää kirja todellakin ansaitsee kaikki ne kehut, mitä se on saanut. Suosittelen! Niin ja muutenkin kannattaa lukee kesällä vaikka jo joku ennestää tuttu kirja englannin kielisenä, sillä se todellakin kehittää kielitaitoa.

kesälukemista tyttöhömppä

Jos taas etsii jotain tyttöhömppää, niin kannattaa lukasta  DIMILY -sarja. Mä ihan mielenkiinnosta nappasin kirjastosta aikoinaan ekan osan ja jotenkin kummasti mä tykästyin siihen niin, että oli pakko varailla kirjastosta toinenkin osa luettavaks. Hyvän kirjan tunnusmerkki on mun mielestä se, että sitä lukee illalla sivusta toiseen ja aina haluaisi lukea vielä yhden luvun vaikka kello olisi ihan liian paljon - tää kirja ainakin täyttää ton kriteerin. Myös Sophie Kinsellan sekä Lauren Conradin kirjat kannattaa lukasta, jos tykkää yhtään tän tyylisistä.

kesälukemista aku ankka

Siinä vaiheessa, kun romaaniin tarttuminen ei innosta ja kaikki hömppälehdetkin on kaluttu läpitte, niin varma nakki on aina Aku Ankka! Siis oikeesti, mitä oliskaan kesä ilman yhtäkään Akkaria. Mä muistan, kuinka mä nuorempana kesäsin vietin aikaani aina mummulassa lukien Aku Ankkoja luvulta -70 lähtien ja pakko myöntää, että mä oon noin 40 vuoden Ankat tainnu lukee useempaanki kertaan läpitte, sillä ne nyt sattuu olemaan vaan parhaita!

Aiotteko te lukea paljon kesällä? Niin ja osaisitteko suositella mulle jotain uutta luettavaa, sillä kirjojahan ei koskaan voi lukea liikaa!

8 kommenttia:

  1. Olen vähän laiska tarttumaan kirjoihin, mutta tykkään kuitenkin niitä lukea, jos löydän hyvän :). Tänä kesänä voisin lukea hieman enemmän kuin ennen! Aku Ankan taskukirjat ovat mustakin parasta luettavaa :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla taas on sellanen ongelma välillä, että hamstraan ihan liikaa kaikkie kirjoja, enkä loppujen lopuks ehdi koskaan lukemaan niitä. :D Taskarit on kyllä niin parhaita! :)

      Poista
  2. Mä oon tykännyt näistä sun suosittelemista kirjoista ihan älyttömästi Pottereista ja tuosta Teemestarin kirjasta ja toi Delirium kuulostaa niin mielenkiintoiselta, että se taitaa mennä täällä lukulistalle! Mä suosittelen lukemaan (jollet oo näitä vielä lukenu) ainakin Varjojen kaupungit-sarjan, Kaikki se valo jota emme näe ja pakko mainita vielä yks mun ikisuosikki Salaisuuksien laakso :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Delirium kannattaa ihan ehdottomasti lukee!! Varjojen kaupungit -sarjasta oon tainnut lukee ekan osan, mutta jostain syystä se ei oikein napannut niin ja toi Kaikki se valo, jota emme näe taitaakin olla mun kirjaston varauslistalla - nyt kun vaan sais sen käsiinsä! :D Ja hei, kiitos vielä tosta viimesestä vinkistä. Pitääpä tsekata! :)

      Poista
  3. Mulla jää lukeminen aina jostain syystä tosi vähälle... Tykkäisin kyllä lukea ja sitten kun pääsen alkuun ahmin kirjan helposti päivässä tai kahdessa. Täytyisi useammin ottaa tavaksi mennä kirjastoon ja lainailla sieltä kaikkea hyvää luettavaa, varsinkin nyt kesällä kun ei ihan niin paljoa tarvi tuijotella niitä koulukirjoja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa kyl käydä kirjastos vaeltelemas ja ettimäs jotain hyvää lukemista. Seinäjoen kirjasto on vieläpä niin ihana paikka, että sinne menee aino tosi mielellään pidemmäkskin aikaa seikkailemaan. :)

      Poista
  4. Kiitos vinkeistä! Mä oon aina ollut tosi huono lukemaan mut ajattelin tänä kesänä ryhdistäytyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäsit tästä postauksesta! :) Ei muuta kuin nappaamaan hyvä kirja kainaloon ja lukemaan! :)

      Poista