4.7.2016

2 x Täydellinen kasvisruoka

Sitä on niin helppoa heittää pannulle kanaa tai jauhelihaa ja tehdä niitä samoja ruokia, mitä on tottunut pienestä pitäen syömään. Jauhelihakastiketta ja perunamuusia tai kanaa ja riisiä. Vaikka mun arkiruoat ei ihan niitä perinteisimpiä aina välttämättä ookaan ja punasta lihaa käytän todella vähän, kun en siitä juurikaan tykkään, niin silti kasvisruokien olemassaolo unohtuu multa turhan usein. Enkä mä ymmärrä miksi, sillä usein ne on ihan älyttömän hyviä. Viimeviikolla päädyin parikin kertaa kokkaamaan kasviruokaa ja siinä vaiheessa, kun miespuolinenkin henkilö, joka useimmiten heilauttaa kintaalla kasviksille, kehuu sun ruokia niin ei voi muuta kuin todeta, että näitä pitäis tehdä useemminkin. Halusinkin tulla jakamaan myös teille nää pari ihastusta aiheuttanutta reseptiä ja kannustaa muitakin edes kokeilemaan kasviruokia silloin tällöin. 

maistuva kasvisruoka bataatti blogi kiitos hyvää pikaruokaa kirja blogi Tilailinpas muuten CDON:lta Virpi Mikkosen Kiitos Hyvää Pikaruokaa -kirjan, jota oon katsellut siitä lähtien, kun se ilmestyi. Aina se on ollut liian kallis ja kirjastossakin oon ollut suunnilleen miljoonannella jonotussijalla ikuisuuden. Nyt kun sen sai vähän päälle kympillä klikkailin sen pikimmiten ostoskoriin ja tää oli kyllä niin täydellinen ostos. Usein tän tyyppisissä kirjoissa käytetään ihan liikaa sellasia ainesosia, joita ei mun kaapeista löydy, mutta tän kirjan ohjeet oli niin yksinkertasia, että löysin tästä montakin ohjetta, joita aion lähiaikoina testailla. Täydellinen inspiraation lähde herkullisiin, terveellisiin ja ennen kaikkea helppoihin kasvisruokiin!

pika bataattinuudeli curry ohje blogi
Ensimmäisenä mä haluan jakaa teille Mikkosen kirjasta löytyneen bataattinuudelien kera tarjoiltavan pikacurryn ohjeen, jonka muokkailin ittelleni sopivaks. Tätä kannattaa testailla ehdottomasti, jos on yhtä suuri bataatti- ja kookosfani kuin minä.

Pikacurry bataattinuudelien kera (kahdelle)
2 porkkanaa
1 paprika
sipuli
1 purkki ananasta
1 tl tuoretta inkivääriä
1 rkl oliiviöljyä
1 tölkki kookosmaitoa
1 tl currya
1 tl suolaa
½ tl cayannepippuria
cashewpähkinöitä (tai seesaminsiemeniä tai auringonkukansiemeniä)
1 keskikokoinen bataatti

Kuori porkkanat ja pilko ne todella ohuiksi tikuiksi. Pilko paprika pieniksi kuutioiksi. Hienonna sipuli ja raasta inkivääri. Laita pannulle oliviiöljy ja heitä paprika, inkivääri, sipuli, ananas ja porkkana paistumaan noin viideksi minuutiksi. Kuori tällä välin bataatti ja tee siitä nuudeleita esimerkiksi kuorimaveitsellä. Lisää bataattinuudelit pannulle ja lisää sekaan kookosmaito, mausteet ja pähkinät tai siemenet. Kiehauta nopeasti ja laske hellan lämpötila matalalle. Anna kypsyä hitaasti noin 10 minuuttia. Tarkista sitten maku ja nauti!

kikhernepihvit ja bataattimuusi blogi 
Mun pidempiaikainen lempparikasvisruoka on ollut kikhernepihvit, joita ollaan tehty aina, kun ne tavanomaiset liharuoat on  ruvennut tökkimään. Kikherneet on vieläpä halvempia kuin joku lihapaketti tai kala. Niin ja noi pihvit yhdistettynä bataattimuusiin. Ihan täydellista! Niin ja siihen kylkeen vielä lämpimiä kasviksia, niin ei vois parempaa ollakaan.

Kikhernepihvit (kahdelle)
1 tlk kikherneitä
1 sipuli
1 valkosipulinkynsi
2 rkl psylliumia tai korppujauhoja
1 rkl oliiviöljyä
1 kananmuna
1 tl suolaa
1 tl jeeraa eli juustokuminaa
½ tl cayannepippuria
2 rkl sitruunan mehua

Valuta ja huuhtele kikherneet. Pilko sipulit ja kuullota niitä hetki pannulla. Mittaa kulhoon kaikki ainekset ja sekoita sauvasekoittimella tasaiseksi massaksi. Maista ja mausta vielä halutessasi lisää. Jos taikina vaikuttaa liian löysältä, lisää psylliymia tai korppujauhoja. Muotoile käsin taikinasta pihvejä ja paista niitä kuumalla pannulla oliiviöljyssä molemmilta puolilta niin, että niistä tulee kauniin kullanruskeita. Valmista kylkeen bataattimuusi tai muita haluamiasi lisukkeita ja nauti!
 kikhernepihvit ja bataattimuusi blogi ohje


Ja heii, mä haluaisin tietää millasia kasviruokia te tykkäätte valmistaa ja aiotteko testailla jompaa kumpaa näistä ohjeista?

11 kommenttia:

  1. Mulla on menossa juuri tälläin uusien ruokien testaus ja noi pääsi kyllä ihan ehdottomasti listalle ! Etenkin tuo pikacurry :)

    http://janitakristina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Etenkin tota curry-ruokaa kannattaa testailla! Mä voisin melkeinpä nimetä sen mun uudeks lempiruoaks! :)

      Poista
  2. Nuo reseptit vaikuttaa tosi hyviltä ja pitää kyllä tsekata tuo kirja, sekin kuulostaa siltä että sopis mullekin! Itsekin oon nyt viimeaikoina syönyt entistä enemmän vegeruokaa ja kasviksia. Jauhelihakin on usein vaihtunut soijarouheeseen. Kyllä mä aika usein vieläkin syön lihaa ja välillä on ihan kiva tilata ravintolassa kunnon pihvi jos sellaista tekee mieli haha, mutta nykyään mun mielestä esim. kala on parempaa ja kasviksista tulee niin hyvä olo. Itse oon kans semmonen, että tykkään kokeilla kaikkia uusia ruokalajeja ja oon myös kasvanut sellases perhees, jossa syödään välillä vähän oudompia ruokia, mut testailemassa voikin löytää yllättävän hyvää sapuskaa :-)

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa todellakin käydä tsekkailemas tota kirjaa, koska se sisältää todella paljon mielettömän hyviä ohjeita! :) Mä välillä oikein ihmettelen sitä, kuinka paljon kasviksia syön nykyään, mutta onhan ne nyt loppujen lopuks ihan äärettömän hyviä! Mä puolestaan oon kasvanu perheessä, jossa yleensä vaan tehdään just sitä muusia ja jauhelihakastiketta, sillä mun pikkuveljille ei mikään erikoisempi oo koskaan kelvannut, mutta onneks nyt omillaan asuessa voi testailla kaikkee mahollista. :) Ja totta puhut, yleensä uusien juttujen kautta löytää uusia lemppareita! :)

      Poista
  3. No nyt kuulostaa hyvälle! Täytyy testailla :) ja täytyy myös tuo kirja saada vihdoin omaan hyllyyn, sitä oon jo pidempään haaveillut...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa todellakin testailla ja ehdottomasti toi kirjakin kantsii hankkia, sillä se sisältää tooodella paljon hyviä ohjeita! :)

      Poista
  4. Nam, näyttää kumpikin ihanilta! :) Kikhernepihvejä täytyy päästä pian testaamaan :p Mäkin oon nyt tehnyt viime aikoina enemmän kasvisruokia ja tofuwokista on tullut yks isoimmista lemppareista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näyttää hyvälle ja myös maistuu hyvälle! ;) Ite oon wokkiini laittanut tavanomaisesti vaan kanaa, mut vois tota tofua kokeilla joku kerta! :)

      Poista
  5. Ensimmäinen ohje menee varmasti kokeiluun! Näitä reseptejä tarvitaankin nyt, kun tarttee alkaa itse ruokaa vääntämään.... ;D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei muuta kuin testailemaan! Et varmasti tuu pettymään! :)

      Poista
  6. Molemmat ohjeet menevät kyllä testiin, sillä noi kuulostavat ja näyttävät aikas buenoilta!♥ Mäkin jotenkin aina unohdan ton kasvisruokien olemassa olon, sillä jotenkin on aina niin helppo ns miettimättä tehdä vaikkapa se jauhelihakastike ja perunamuusi :D

    anskisss.blogspot.fi

    VastaaPoista