24.10.2016

Viimeaikojen luetut #2

Jotenkin mä oon viimeaikoina jättänyt puhelimen selailun kokonaan pois mun iltarutiineista. Mitä sitä turhaan selaamaan Instagramin feediä tai lukemaan niitä samoja facebook -päivityksiä viidettä kertaa, kun voi uppoutua täysin toiseen maailmaan, toisen ihmisen mieleen ja kauniisiin tarinoihin. Kaiken lisäks unikin tulee paljon paremmin, kun silmät tuijottaa mustetta paperilla, eikä sitä sinistä valoa ja mielessä pyörii vain miljoonat tarinat arjen huolien sijaan. Luvassa siis postausta mun viimeaikojen luetuista kirjoista ja ajatuksia niistä.

viimeaikojen luetut 1 harry potter and the cursed child arvostelu
Harry Potter and the Cursed Child - J.K. Rowling

Kirotusta lapsesta joko tykkää tai ei ja mä ainakin lukeudun niihin, jotka tykkäs ihan älyttömästi kyseisestä kirjasta. Useita tuntui häiritsevän se, että kirjahan ei oo tavanomaisesti kirjoitettu, vaan se on näytelmä, mutta mua se ei ainakaan haitannut yhtään. Kirjan taianomaiseen tunnelmaan pääsi silti hyvin käsiksi. Cursed Child käsittelee lähinnä siis mm. Harryn, Ronin, Hermionen ja Dracon lapsien elämää. Mä en juonesta halua enempiä paljastaa, mutta jo se kertoo jotakin, että tää kirja jopa englannin kielisenä imasi mut täydellisesti sisäänsä ja aika kulu tän parissa ihan siivellä, eli voin todellakin suositella tätä!

viimeaikojen luetut 2 dimimy kaipaan madame maskame blogi
Dimimy: Kaipaan - Estelle Maskame

Maskamen kolmas osa Dimily -sarjasta jätti vähän haikeen tunnelman - nytkö se loppui? Kirjahan on todellakin pelkkää hömppää, mutta jotenkin Maskame on kerronnallaan onnistunut saamaan kirjasta todella mukaansa tempaavan. Tarinan kulku on myös niin nopeatempoista, että kirja on helppolukuinen niillekin, jotka vähemmän lukevat. DIMIMY käsittelee vaikeita perhesuhteita ja antaa eri näkökulmia asioihin. Tää viimeinen osa ei ollut niin hyvä kuin esimerkiksi ensimmäinen, eikä tää todellakaan noussut mun lempparikirjojen kärkeen tai jättänyt mitenkään erityisiä ajatuksia. Suosittelisin tätä kirjaa niille, jotka pitivät myös aiemmista osista ja niille, jotka haluavat lukea jotain hömppää. Mitään ei kuitenkaan menetä, vaikka tän jättäis kokonaan lukematta.

viimeaikojen luetut 3 henriikka rönkkönen mielikuvituspoikaystävä
Mielikuvituspoikaystävä ja muita sinkkuelämän perusasioita - Henriikka Rönkkönen 

Rönkkösen kirjaa mä odotin innolla. Olin kuullut ennen lukemista kirjasta, miten siinä asiat kerrotaan just niin kuin ne on kaunistelematta niitä. Ja noh, niinhän siinä kerrottiin. Mielettömän hauska kirja, joka sai nauramaan ääneen useampaan otteeseenkin. Vaikka en oo sinkku lähes neljään vuoteen ollutkaan (ja tuskin tuun tulevaisuudessa olemaankaan), niin kirja jätti vähän sellasen kuvan, että sinkkuelämä olis jotenkin kamalaa. Mä en oikein osaa päättää mitä mieltä kirjasta oon. Se oli ehdottomasti hyvä ja sai jopa nauramaan, mutta silti siinä ei vaan ollut ihan kaikki kohdallaan. Kuitenkin Mielikuvituspoikaystävä on lukemisen arvoinen!

viimeaikojen luetut 4 hanna kauppinen kirja jota kukaan ei koskaan lukenut
Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut - Hanna Kauppinen

Yleensä mä suunnittelen melko tarkkaan kirjastoreissuni ja mitä lähden hakemaan. Kauppisen Kirja, jota kukaan ei koskaan lukenut oli uutuuksien hyllyssä ja mä päätin napata sen mukaani ihan uteliaisuudesta. Ja luulin tosiaan lukevani, jotain vähän vakavampaa kirjaa, mutta siinä vaiheessa, kun kirjan päähenkilö asteli kirjakauppaan, jossa vastassa oli puhuva aasi, tajusin olleeni pahemman kerran väärässä. Kirja kertoo Milasta, joka etsii täydellistä kirjaa ja kirjakaupasta, joka ei mukautuu asiakkaidensa mukaan ja suostuu myymään vain harvoille ja valituille. Kirja oli kerrassaan ihana ja joulun tunnelma sai mut tykästymään siihen entistä enemmän. Loppu puolestaan, noh, se jäi ihan liian avoimeksi ja oli todella sekava. Kirja jätti liian monia kysymyksiä pyörimään mieleen, mutta silti voisin suositella tätä kaikille, jotka haluaa lukea jotain taianomaista ja jouluista.

viimeaikojen luetut 5 marie kondo konmari & love style life
Marie Kondo - Kon Mari & Garance Doré - Love Style Life

Päätin postaukseen ottaa myös KonMarin ja Love Style Lifen, jotka lähti mun viimesimmässä Adlibriksen tilauksessa kotio päin. Konmarin mä luin aikalailla yhdeltä istumalta. Siis oikeesti. Kuka ois uskonut, että päädyn lukemaan supernopeesti siivoukseen liittyvän kirjan. Vielä mä en oo mitään KonMari -siivousta alottanut ajanpuutteen takia, mutta ehkä vielä joskus. Love Style Life puolestaan on kevyttä bloggaaja Garance Dorén kirjoittamaa hömppää elämästä, tyylistä ja rakkaudesta. Vinkkejä pukeutumiseen, hyväksymiseen ja elämään yleensäkin. Kirjaa vois kuvailla ehkäpä vähän Conradin kirjojen tyyliseksi. Nää molemmat voi esimerkiks olla superhyviä joululahjaideoita jollekin tai vaikkapa itselle kevyemmäks iltalukemiseks.

Mitä te ootte viimeaikoina lukeneet ja osaisitteko suositella mulle esimerkiks jotain jouluista tai talvista lukemista?

15 kommenttia:

  1. Oii tuo Rönkkösen kirja kuulostaa ihan huipulta, pitäis kyllä lukea se! Samoi tuon Kon Mari -kirjan voisin joskus lukea, kun niin monet on sitä suositellut :-D

    http://olderthanyesterday.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa ehdottomasti tsekata noi! :)

      Poista
  2. Noi viimeisen kuvan kirjat houkuttaa! En oo viime aikoina itse paljon ehtinyt lueskella paljon muuta kuin koulujuttuja, mutta noihin voisi paneutua :)

    http://kiiainnanmaa.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo! Ja noi on just semmosia, että jos ei oo aikaa uppoutua johonkin paksuun romaaniin, niin noi on täydellisiä vaihtoehtoja niille! :)

      Poista
  3. Oi vitsi, tää postaus oli aivan huippu! Tuo Rönkkösen kirja kuulostaa kyllä todella mielenkiintoiselta, että pakko koittaa löytää se jostain. Tällä hetkellä on kesken Lauren Myraclen, John Greenin ja Maureen Johnsonin Let It Snow ja vaikka kirja onkin kesken niin voin suositella sitä, se on nimittäin todella hyvin kirjoitettu, vaikka yleensä olenkin aika skeptinen yhteiskirjojen suhteen.

    Written by Neea

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kannattaa todellakin lukasta se! Ja heii, tiiätkö mitä? Mä luen kans parhaillaan Let It Snow:ta! :D Oon melko alkupuolella vielä, mutta silti se on nyt jo vaikuttanu tosi hyvälle. :)

      Poista
  4. Hihi! Sun blogi pääsi mun blogissa olleen "linkitä blogisi" -postauksen suosikkeihin! :) ♥ Oot paikkas ansainnut!

    http://hennankengissa.blogspot.fi/2016/10/uutta-sunkin-lukulistalle-part-1.html

    VastaaPoista
  5. Pitääpä kävästä tänään kirjastossa, jos löytyisi joku sun vinkkaamista kirjoista! Superkiva postaus,tykkään<3

    https://harrietgripenberg.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oii kannattaa ehdottomasti! Kirjastossa haahuilu on muutenkin niin parasta. :)

      Poista
  6. Siis mä oon miettiny ton Konmarin ostamista, ja tää sun postaus sai mut kyllä myöntymään ostopäätökseen! :-D Ja kiinnostava tuo bloggauskirja myös!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kantsii kyl ostaa ihan mielenkiinnosta, sillä toi kirja aiheestaan huolimatta on yllättävän hyvä ja mielenkiintonen. :)

      Poista
  7. Nää on aina niin kivoja, löytää ihan uusia kirjatuttavuuksia. Tuon HPn ostamista oon viivytellyt, haluaisin säästää sen reissulukemiseksi. Saa nähdä onnistunko t Harry Potter -friikki :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että tykkäsit. Ja heii, kantsii ostaa vaan heti, koska Potterit ei kärsi, vaikka niitä lukis useampaankin otteeseen. :D

      Poista
  8. Mä luen tällä hetkellä tota Harry Potteria, ja mäkin kyllä tykkään! Aluks oli ehkä outoa lukea kirjaa näytelmämuodossa, mutta siihen kyllä tottu aika nopeesti :D Taidan seuraavaks alottaa lukemaan tota Mielikuvituspoikaystävää :D

    http://sofiaidaanneli.blogspot.fi/

    VastaaPoista