6.2.2017

9 Vinkkiä terveelliseen ruokavalioon

Uusi vuosi ja uusi terveellinen elämä vai mites se menikään? Vai kenties uusi vuosi, yksi muka terveellisesti eletty kuukausi ja sitten paluu pizzalaatikon ääreen. Okei, pizzaslaissi silloin tällöin on toki ok, mutta liika on aina liikaa. Aina ei oo helppoa pitäytyä terveellisessä ruokavaliossa arjen keskellä ja etenkin päivien ollessa hektisiä, saattaa olla vaikea panostaa syömisiin. Mä ite rakasta ruoassa värejä, arvostan laadukkaita raaka-aineita ja terveellisyyttä. Valmisruokia tai hesenmättöä ei meillä ainakaan mun toimesta koskaan näy, sillä kun makuaisti on tottunut johonkin paljon parempaan, ei siihen vanhaan halua edes palata. Mutta miten siinä terveellisessä ruokavaliossa sitten pysytään - muulloinkin kuin pari viikkoa vuodenvaihteen jälkeen. Ajattelinpa jakaa teille muutamat vinkit aiheeseen liittyen.
  Miten pysyä terveellisessä ruokavaliossa1. Kehittele lemppariherkuistasi terveellisempiä versioita. Esimerkiks majoneesi laadukkaasta oliiviöljystä itse valmistettuna on hyvinkin terveellistä, pizzapohjille löytyy monia vaihtoehtoja sen perus vehnälätyn sijaan, hamppariateria muuttaa ravintotiheyttään kertaheitolla, kun vaihtaa perussämpylän esimerkiks 100 % ruisleipään tai chiasämpylään ja perusranujen tilalle vaihtaa juuresranskalaiset. Etenkin kun ruoat valmistaa itse, tietää tasantarkkaan mitä ne sisältää ja tietää mitä syö. Mun blogista resepti-kategorian -alta löytyy monia hyviä terveellisempiä herkkuja. 

2. Syö säännöllisesti ja tarpeeksi. Nälkä on se, mikä ihmisen käden ajaa karkkipussille. Kannattaa muistaa syödä säännöllisesti ja tarpeeksi paljon!  Mulle 3-4 tuntia aterioiden välillä on sopiva aika ja yleensä, jos väli venyy yhtään pidemmäks, mut valtaa kaamea nälkämonsteri, joka ensinnäkin kiukuttelee kaikille ja päätyy ahmimaan jääkaapista kaiken, mikä käsiin sattuu osumaan. 

3. Valmista aterioita ennakkoon. Kun jääkaapissa on valmiina jotain valmista ja terveellistä, on siihen helppo tarttua nälkäisenä, kun ei tarvitse ruveta kokkailemaan mitään. Avain hommaan onkin se, että valmistaa ruokia tarpeeksi suuria määriä, niin että ei tarvitse kokoajan olla tekemässä lisää.
  terveellinen ruokavalio blogi4. Suunittele aina kauppareissusi äläkä vahingossakaan eksy sinne nälkäisenä. Kauppareissulle kannattaa lähteä aina kauppalapun kera, sillä muuten tulee tehtyä niitä ei niin hyviä hutiostoksia ja rahaa kuluu enemmän. Myös nälkä ruokakaupassa on paha, sillä silloin tulee hamstrattua niitä huonoja ruokia. 

5. Muodosta itsellesi rutiinit terveellisen syömisen suhteen. Mä esimerkiks vedän aamupalaks aina kaurapuuroa marjoilla, chiansiemenillä ja pähkinöillä tai myslillä, treenin jälkeen palkitten itteni joko protsku- tai banaaniletuilla ja mansikoilla tai sitten isolla puolukkasmoothiella ja illalla vedän telkkarin ääressä yleensä ison kulhollisen hedelmiä, muutaman cashewpähkinä-taatelin ja palan tummaa suklaata palkinnoks päivän päätteeks. Samoja juttuja päivästä toiseen, joihin pienillä jutuilla saa kivasti vaihtelua. Kun on tottunut vetämään niitä terveellisiä juttuja ja oikeesti odottaa niiden syömistä sekä saa niistä nautintoa, alkaa terveellinen syöminen tulla ihan luonnostaan. Rutiinit - ne vaan taitaa olla avain kaikkeen. Kun keho tottuu johon, niin se myös haluaa sitä yhä uudelleen ja uudelleen. 

6. Älä harrasta totaalikieltäytymistä. Kielletyt jutut on kiehtovia vai mitä. Teininä oli siistiä maistaa vähän alkoholia tai lapsena varastaa omenia puusta. Ihminen on hassu kone, jota kummasti houkuttaa ne kielletyt hedelmät. Kun kieltää kaikki herkut itseltään, niitä vain haluaa kahta kauheammin. Kannattaa sallia itselleen esim. yks herkuttelupäivä viikossa tai vetää jokailta palanen sitä omaa lempparisuklaata. Kerranhan sitä vaan eletään, eikä se kerran kuukaudessa vedetty mäkkiateria kenenkään terveellistä ruokavaliota kaada. 

terveellistä ja hyvää ruokaa blogi 7. Kanna mukana aina terveellisiä välipaloja. Edelleenkin, kaamea nälkä on yhtä kuin sokerihimo. Kroppa haluaa paljon energiaa ja mahdollisimman nopeasti. Mulla on tapana kantaa mukana aina raakapatukoita tai banaania, joka pitää nälkää loitolla sen aikaa, että pääsee kunnon ruokalautasellisen ääreen.

8. Puhdista kaappisi ja osta vain puhdasta ruokaa. Puhdista kaapeista kaikki ne huonot jutut, joita et halua syödä, ettet nälän hetkellä sorru niihin. Kaappeihin kannattaa kantaa tilalle vain laadukkaita raaka-aineita, kuten tuoreita hedelmiä, vihanneksia ja pakattuja elintarvikkeita, jonka ravintoainesisältö on mahdollisimman lyhyt. Kroppa nimittäin oppii rakastamaan sitä tunnetta, minkä siitä saa, kun syö mahdollisimman puhtaasti.

9. Opettele laittamaan ruokaa. Mitä teille tulee mieleen ekana terveellisestä ruokavaliosta? Mauton parsakaali ja porkkana ehkäpä. Mutta kyllä, joo se on niitäkin, mutta myös paljon muuta. (Porkkana tosin on mun mielestä parasta ikinä myös ihan pelkästänsä...) Kannattaa opetella esimerkiks käyttämään mausteita mahdollisimman monipuolisesti ja käyttää mielikuvitusta. Ihan kokonaan uusi maailma avautuu, kun tajuaa juustokuminan hienouden, oppii käyttämään tuoreita yrttejä, nauttii tahinin mausta ruoan seassa ja tajuaa, että mahdollisuudet on rajattomat.

Mulle terveellinen ruokavalio on ainakin ihania smoothieita, terveellisiä pizzoja, mausteisia bataattiranskalaisia, ilman valkoista sokeria valmistettua kaurapohjaista omenapiirakkaa, herkullisia raakasuklaita, vadelma-banaani-lakritsijäätelöä, monipuolisia salaatteja, paahdettuja pähkinöitä, kikhernepihvejä bataattimuusin kera ja ennen kaikkea onnistumisen tunteita, kun keksii jotain ihan uutta ja älyttömän hyvää terveellisemmällä kaavalla. Terveellinen syöminen ei oo tylsää, ei sitten ollenkaan. Siihen täytyy vaan tottua ja kun siitä vielä oppii nauttimaan täysillä, niin oi kyllä, se fiilis sen jälkeen on jotain niin parasta.

10 kommenttia:

  1. Hyviä vinkkejä! Toi nälkäkiukku on niin tuttua :'D

    http://sofia-emilia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Yay huippu postaus! Mä oon siirtänyt mun ruokavaliota terveellisempään suuntaan jo jonkin aikaa, mutta ei lisävinkeistä ikinä haittaa ole :D Ja ihania ruokakuvia tässä postauksessa, inspiroi hurjasti omiakin kokkailuja tollaset kivat kuvat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Lisävinkkejä tän asian suhteen ei vaan voi olla liikaa. Terveellinen ruokavalio on kuitenkin perusta jaksamiselle arjessa. :)

      Poista
  3. Hyvä postaus ja joka sana on ihan totta :) Itse kaipaan kovasti tukea ja inspiraatiota terveelliseen elämään, joten tätä postausta oli mukava lukea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Ihanaa että tykkäsit ja kiva kun tästä oli sulle jotain hyötyä. :)

      Poista
  4. Ihan huippu postaus! Oot tosi kivasti osannut avata sen terveellisen ruokavalion helppouden, kun ei se mitään ydinfysiikkaa kuitenkaan oo. Tästä innostuneena taidan käydä kuivakaapit läpi ja miettiä, että mitä kivaa voisi kaiken nuudelin ja suklaan tilalle hyllyihin haalia :D
    http://llintzz.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Terveellisessä ruokavaliossa on kuitenkin loppujen lopuks kyse ihan vaan pikkujutuista. Ja esim. joku nuudelin on helppo vaihtaa täysjyvänuudeliin ja suklaa raakasuklaaseen tai tummempaan versioon. :) Ihanaa, että tää postaus inspiroi sua. :) ♥

      Poista
  5. Todella hyvä postaus! :) Itse olen huomannut, että ateriarytmin säännöllistymisen myötä ei tee enää mieli napostella päivän aikana niitä turhia herkkuja, ja silloin tällöin jos jotain mieli tekee, niin korvaa sen jollain terveellisemmällä vaihtoehdolla. Toki joskus on myös ihan ok syödä vaikka se kakkupala, koska juurikin tuo kaiken hyvän kieltäminen itseltään ei pidemmän päälle johda mihinkään! :D Aivan ihania kuvia tässä postauksessa ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana että tykkäsit. Ja ateriarytmi on kyl yks tekijä, joka vaikuttaa niin paljon! Eikä toki kaikkee hyvää saa kieltää. ;) Kiitos! ♥

      Poista