22.4.2017

Asukuvien aitous

Uutuuttaan hehkuvat kengät, paita, joka ei oo vielä käynyt ensimmäisessäkään pesussa ja uudet yhteistyössä saadut housut. Niin se tuntuu monessa blogissa tai ylipäänsä sosiaalisessa mediassa nykyään menevän. Mä haluankin puhua asukuvien aitoudesta.

pinkki bombertakki 2 takki: Nelly/Only | t-paita: H&M | housut: Vila | kengät: Adidas/def-shop* | laukku: New Look | kello: DW*

Myönnetään, että mulla on näissä kuvissa päällä nahkahousut, jotka on takapuolelta niin kulahtaneet, että nahkapinnasta ei oo tietoakaan, kello on ollut ykköslemppari kohta vuoden päivät ja oikeastaan ainut, jonka mä omistan, kengät ovat näkyneet viimeaikoina suunnilleen jokaikisessä asukuvassa ja laukku on toinen niistä kahdesta, jotka aina päätyy mun käteen jonnekin lähtiessä. Okei, on mulla päällä sentään uus t-paita. 
   Nykyään blogien asukuvia selaillessa tulee sellanen fiilis, että päällä on aina jotain uutta ja erilaista. Toki muotiblogeissa halutaan tuoda esille juuri niitä sen hetken trendejä ja blogiin halutaan tuoda sellasia juttuja, joita lukija voi itselleenkin kyseisellä hetkellä kaupasta ostaa, mutta monesti tuntuu, että harvoin samaa juttua käytetään ainakaan kahta kertaa useammin kuvissa. Hyvänä esimerkkinä on eräs instagrammaaja, jonka tyyliä mä rakastan yli kaiken, mutta joka ikisessä kuvassa hänellä on päällään uudet erilaiset vaatteet ja monet niistä on kuitenkin keskenään hyvin samantyyppisiä. Siis miksi? Toki nää suositummat tyypit varmasti hyvinkin paljon saa yhteistyönä vaatteita, joita heidän toivotaan esittelevän, mutta siinä vaiheessa mun mielestä katoaa aitous. Yleensä ainut asia, joka kuvissa toistuu on se kädessä roikkuva Louis Vuitton tai Chanel. 

vaaleanpunainen bombertakki only 2

Aitoa on mun mielestä se, kun  pukeutuu niihin lempifarkkuihinsa edes pari kertaa viikossa, eikä joka viikko tai  edes joka kuukausi päälle päädy jotain uutta. Hyvä pukeutuja on se, joka niistä harvoista ja valituista vaatteista osaa muodostaa mitä kekseliäämpiä ja erilaisempia asuja ihan vaan yhdistelemällä erilailla.

adidas superstars
pinkki bombertakki blogi 3

Itsekin toki myönnän, että ajoittain tulee shoppailtua vähän odotettua enemmän, mutta toki on myös niitä kuukausia, kun ainoot kuukauden sisällä ostetut vaatekappaleet rajottuu sukkiin ja pikkuhousuihin. Yleensä mietin mun ostokset tarkkaan ja pohdin, mitä mun vaatekaapista puuttuu. En mä osta valkoista t-paitaa, vaikka kuinka se laskeutuisi kauniisti ja olisi vieläpä alessa, jos mun vaatekaapista jo sellanen löytyy.

ootd blogspost pinkkiä ja mustaa 1

Joskus olis kyllä siistiä, kun vaatekaapista löytyis aina jotain uutta päällepantavaa ja asukuvafiiliksen iskiessä ei tarttis turhautua, kun tuntuu siltä, että kaikki asut on jo kuvattu (vaikka asiahan harvoin on näin). Kuitenkin, musta tavallaan on ihan siistiä esitellä asuja, joissa esiintyy ne mun lemppariaddut, joista mä ihan älyttömän kauan haaveilin, housut, jotka on melkeinpä puhkikulutettu ja se Lontoosta ostettu laukku, joka kädessä keikkuu noin joka toinen päivä. Ei kukaan normaali ihminen kuitenkaan joka päivä pukeudu uusiin vaatteisiin.

addicted to black t shirt h&m

Tietty aina on olemassa vaihtelunhalu, eikä kukaan varmaan koko elämäänsä jaksais pukeutua samoihin vaatteisiin (muutamaa miespuolista yksilöä lukuunottamatta... hah), joten toki uusia hankintoja saakin tehdä välillä ihan omaks iloks, mut aina mielessä kuitenkin kannattaa pitää myös eettisyys ja pohtia niitä ostoksia oikeesti. Tarttenko mä tätä? Tuleeko tälle käyttöä? Näyttääkö tää kivalta vielä vuodenkin päästä? Kuitenkaan en usko, että se vaihtelun halu bloggaajilla tai instagrammaajilla on niin suuri, että oikeasti pitäis joka päivä esitellä täysin uusista jutuista koostuva asukokonaisuus. Toki he saattavat elääkseen esitellä näitä uusia vaatekappaleita, jotka kuluttajia houkuttelee ostamaan, mutta jotenkin tästä yhteiskunnasta on tullut liian kulutushullu ja uskon, että sosiaalisella medialla on tähän melko iso vaikutus. Ei kukaan haluais ostaa verkkosukkahousuja tällä hetkellä, jos niitä ei olis ruvennut näkymään somejulkkiksilla. Niin ja entäs sitten nää nuoremmat seuraajat, jotka alkaa uskoa, että on ihan normaalia tyyliin joka päivä saada jotain uutta ja mennä jokaisen trendin mukana, kun kaikki muutkin vaikuttaa menevän?

vaaleanpunainen bombertakki only

Kaikista hassuinta mun mielestä on se, kun pukeudutaan varta vasten asukuvia varten ja niissä korkkareissa ja verkkosukkahousuissa ollaan tasan se hetki, kun otetaan ne kuvat. Ei mulle tulis mieleenkään pukeutua vaan kuvia varten. Kyllä mä ainakin yleensä hengailen niissä kuviin päätyvissä vaatteissa koko päivän, ellei nyt sitä lasketa, että saatan vaihtaa treenivaatteisiin jossain vaiheessa. 

Mä rakastan muotia ja mä tykkään seurata erilaisia trendejä ja niistä pyrin ittelleni poimimaan ne, mitkä mun päälleni sopii ja joita mä uskon käyttäväni vielä vuodenkin päästä. Päälleni mä puen enemmän kuin mieluusti mun noin kuus vuotta vanhan h&m:n fleecen ja usein asukokonaisuuskin saattaa olla täysin sama kuin eilen, koska who cares. Pukeutuminen on hauskaa, mutta järki täytyy pitää päässä.

Mitä mieltä te ootte aiheesta? Näkyykö sosiaalisessa mediassa ihmisillä päällä jatkuvasti ihan liikaa uusia juttuja? Seuraatteko mieluummin näitä uusia juttuja päällä kantavien asuja vai niitä asuja, joissa näkyy selvästi, että pyritään pyörittämään samoja vaatekappaleita yhä uudelleen kekseliäästi asuja koostaen?

12 kommenttia:

  1. Tosi hyvin kirjoitettu! Oon kans kiinnittänyt huomiota, kuinka monessa suositummassa blogissa tai ig -tilissä asut ovat aina uusia, eikä samoja kuvata kertaa (tai kahta) useammin. Pakko myöntää, että itse en edes muista milloin viimeksi olisin hankkinut vaatekaappiini jotain uutta ja tästä syystä päälle ja kuvattavaksi valikoituu useimmiten niitä samoja asuja eri yhdistelmissä joita omassa blogissa on jo aikaisemmin näkynyt. Tosin mun mielestä se on vaan hyvä, sillä silloin pääsen tuomaan esiin sitä, ettei kaiken tarvitse olla aina uutta vaan voi yhdistellä samaa vaatekappaletta useamman eri asun kanssa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin! En ymmärrä miks samaa vaatekappaletta ei voi kuvata useampaa kertaa... Toivottavasti nää vaatteet edes arjessa päätyy näiden henkilöiden päälle useammin. Se vaan, että kun niitä kuvia julkaistaan lähes päivittäin, niin mua ainakin kammostuttais nähdä niiden ihmisten vaatekaappeja - varmasti on räjähdyksen partaalla. :D Eikä eettisyydestä oo tietoakaan... Harmi vähän kun nykyään tilanne on tää ja kyllä tyylitajuisimpia on vaan kieltämättä ne, jotka sen yhden vaatekappaleen yhpärille osaa rakentaa useampia asuja kuin sen yhden. :)

      Poista
  2. Tää teksti oli jotenkin erityisen loistava. Osasit tuoda asian just oikeella tavalla esille! Oon sun kanssas ihan samaa mieltä, vaikka läjät uusia vaatteita varmaan viehättää aluksi, ei se onni taida olla kovin pysyvää... Ja juurikin tuo eettisyys jää vaille huomiota. Kyllä sitä välillä itsekin tulee tehtyä ostoksia uusien trendien perässä, mutta se että sulta löytyy 50 paria kenkiä ja 50 erilaista takkia on mun mielestä ihan käsittämätöntä, eihän niitä ehdi edes pitää (tähän riittää kyllä jo varmaan pienempikin määrä). Ja oon ehdottoman samaa mieltä siitä että tyylitajua on nimenomaan saada se yks ja sama juttu toimimaan joka kerta, se jos joku osoittaa luovuutta! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla sunkin mielipide tästä asiasta. Ja oot ihan oikeessa! Musta on älytöntä välillä kattoo esim snäpistä, kun muotibloggaajat siivoaa vaatekaappejaan ja sillä oikeesti näkyy se 50 paria juurikin niitä kenkiä... Ja kun miettii omaa vaatteiden käyttöä, niin yleensä siellä on ne muutamat lempparit, jotka päätyy aina päälle. Ei niitä todellakaan ehtis kaikkia pitää, jos vaatekappaleita ois älyttömästi. Vinkkinä, että kantsii muuten lukee Hyvän mielen vaatekaappi -niminen kirja, jos eettisyys kiinnostaa enemmän. :)

      Poista
  3. Oon niin sun kanssa samaa mieltä! Bloggaajana tää tuottaa kyllä kieltämättä paineita, ja sen takia mäkään en ota hirveen usein asukuvia koska tuntuu, että päällä pitäis aina olla jotain muodissa olevaa/uutta, jotta se kiinnostais myös jengiä.
    "Kaikista hassuinta mun mielestä on se, kun pukeudutaan varta vasten asukuvia varten ja niissä korkkareissa ja verkkosukkahousuissa ollaan tasan se hetki, kun otetaan ne kuvat." - Ja tää on asia mitä en ymmärrä alkuunkaan.. Tosin, jos nyt haluat ottaa monet asukuvat talteen ja oikeesti kuljet niissä vaatteissa seuraavina päivinä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista. :) Ja totta puhut! Mä ainakin tykkään ottaa asukuvia, mutta kyllä se joskus stressaa, kun haluais ottaa mielenkiintosia kuvia ja tuntuu, että niiltä asukuvilta halutaan vaan jotain uutta. Usein jääkin asukuvat ottamatta sen takia, koska tuskinpa se mun kulahtanut harmaa lempihuppari, joka useimmiten päälle päätyy, on oikeasti lukijoita kiinnostava. Joskus ois kyl mielenkiintosta ottaa viikonajalta realistiset asukuvat, joihin tallentuis juurikin niiden siistimpien asujen lisäks kaikki höntsyasut. :D

      Poista
    2. Hei liputan sun idealle kuvata viikonajalta kaikki asut!! :D

      Poista
    3. Pitää kyl varmaan tehä tällänen josain vaiheessa. Saas vaan nähdä mitä siitä loppujen lopuks tulee... :D Pahimmassa tapauksessa mulla on joka päivä päällä sama höntsyhuppari. Hah :D

      Poista
  4. Tää oli ajatuksia herättelevä postaus, sillä osittain mä oon täysin eri mieltä, mutta toisaalta ihan samaa mieltä! Mä esimerkiks rakastan ostaa uusia vaatteita ja lähes aina mulla onkin jotain uutta päällä. Tekisin näin, vaikken oiskaan bloggaaja. Mä tiedostan sen, että blogista tulee mielenkiintoisempi, kun asukuvista saa irti uusia ideoita. Mutta mä en koskaan silti ajattele, että "nyt pitää pukea jotain uutta päälle, jotta lukijat inspiroituisi" :-D Mulla vaan sattuu aina olemaan jotain sellaista päällä, mitä asukuvissa ei oo aiemmin näkynyt, ihan huomaamattani. Oonkin ehkä sitä mieltä, että sellaiset tyypit, joilla on aina eri vaatteet asukuvissa, ei tee sitä blogin vuoksi - vaan elää normaalistikin niin.

    Mä tiedostan kuitenkin sen, ettei mun kulutuskäytös oo kovin eettistä jonkun mielestä. Muoti vaan on mun tapani tuoda esille sitä, millainen mä oon ja miltä mä antaa itestäni muille. En tietenkään suosi kertokäyttövaatteita, vaan sellaisia, joista jokainen tuottaa mulle "ihana, ihana, ihana"- fiiliksen ja säilyy vuosia mun mielestä kivana :-) Mulla oli alaikäisenä tosi vähän vaatteita (koska vanhemmat oli ne, jotka vaatteet kustansi), joten nyt täysi-ikäisenä en oo halunnut kokea sitä, kun ei voi pukeutua kivasti liian pienen vaatekaapin vuoksi :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihanan vaatekappaleen ostaminen on ihan ok, jos oikeesti tietää sitä käyttävänsä vielä vuodenkin päästä, eikä se jää kertakäyttökamaks. Se vaan mietityttää, että kun niitä vaatteita on oikeasti tosi paljon, niin ehtiikö niitä käyttämään. Sulla on esimerkiks tosi ihana mekkokokoelma, jonka kasvamista on ollut mielenkiintosta seurata, mut ehditkö sä oikeesti käyttämään niitä kaikkia? Toki ihminen saa rahansa käyttää asioihin, jotka tekee iloseks, mutta eikö liika oo kuitenkin liikaa? Kiva kuulla kuitenkin vähän eriävääkin mielipidettä tähän asiaan, koska kuitenkin joka asialla on monta erilaista puolta. :)

      Poista
  5. Haha joo, kyllä mä kerkeen käyttämään niitä kaikkia! Sääolosuhteet toki välillä tulee eteen, jolloin on "pakko" vetää päälle farkut, mut muuten käytän kyllä mekkoja vapaa-ajalla lähes aina :-) Iso mekkokokoelma myös kompensoi vaatekaapin muita juttuja, esimerkiks mulla ei oo yhtäkään perus t-paitaa, koska ne jäisi käyttämättömiksi kaapinperälle. En oo ainakaan vielä kokenut mun mekkoaddiktia ongelmaiseksi, sillä yksikään niistä ei jää pölyttymään kaappiin, vaan oon panostanut ajattomiin malleihin! Hauska aina lukea, miten mielipiteet eroaa, sillä ne erot on aika isoja tällaisissa asioissa :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Okei. :) Mut se on kyl hyvä, että vaikka niitä vaatteita hankkii paljon, niin silti tuntee tyylinsä niin hyvin, että sellasia juttuja ei tuu hankittuja, jotka näyttää ihan kivalle, mut joista tietää, että niitä ei tuu käyttämään. :)

      Poista