23.5.2017

Escape to Turku

Ei aina tartte matkustaa Suomen rajojen ulkopuolelle johonkin lämpimään kaukokohteeseen, jotta löytäis siistejä uusia paikkoja, kauneutta ja erilaista luontoa. Viimeviikolla tehty reissu Turkuun tarjos mulle sitä kaikkea. Miten paljon yhdestä kaupungista voikaan löytyä kauniita rakennuksia, upeita maisemia ja lenkkipolkuja, jotka selvästikin eroo täysin mun ennestään tallaamista. Unohtamatta tietenkään sitä, että hyvän ystävän seura, oli varmastikin yksi syy täydelliseen reissuun. Yks kotimaanmatkailun eduista varmastikin on se, että voi reissata kaverin luo punkkaamaan, ja vielä kun kaveri sattuu kyseisestä kohteesta tietämään kaikki siistit paikat, säästyy aikaa, kun ei etukäteen tartte tehdä mitään tutkailuja paikan tarjonnasta.

kirsikankukkia 1

Mä haaveilin koko lopputalven ja alkukevään reissusta johonkin kauemmas, mutta onneks meillä Suomestakin löytyy tosi mahtavia paikkoja. Mulla oli jopa pari viikkoo sitten käynyt mielessä, miten siistiä ois lähtee Tukholmaan kirsikankukkien keskelle, mutta löytyipäs noita kukkia Turustakin. Niin kauniita!

turku 2 ruissalo 3

Me pyhitettiin yks ilta kokonaan Ruissalossa vaeltelulle. Haettiin kaupasta mansikoita, ruissipsejä ja kirsikkatomaatteja, syötiin kalliolla meren äärellä, paettiin ohilipuvan laivan aaltoja laiturille, juostiin ylös alas sodan aikasia pattereita, hortoiltiin vähän siellä sun täällä, ihasteltiin lehtometsän keväistä vehreyttä, yritettiin saada kuvaa kauriista, kiivettiin lintutorniin, jonka rappuset tai oikeastaan tikkaat oli niin pelottavat, että nimesin sen kuolemantorniks ja ihan vaan nautittiin luonnossa olosta. Mä rakastan kaupungissa seikkailua, mutta kyllä silti retkeily luonnossa vie voiton ihan kuus munkki.

kirsikankukkia 4 ruissalo 5

Puolet Turun puista oli ihan lehdessä, mikä oli aika siistiä pitkän talven jälkeen. Jo Ikaalisista Turkuun päin ajaessa musta tuli matkan varrella aikamoinen lehtibongari. Hassua, miten reilun 150 kilometrin matkallakin maisemat voi muuttua niin paljon vihreemmiksi yhtäkkiä. Karu todellisuus tosin maailman ruskeudesta iski mulle perjantaina Seinäjoelle palatessa, sillä täällä ei sitten mitään lehtiä ollutkaan. Okei, onneks sentään nyt jo rupee näyttämään vähän vihreemmältä. Miten niinkin pieni asia kuin puiden lehdet voikaan tehdä ihmisen niin iloseks?

turun linna 6

Pakko kai myöntää, että oon rakastunut. Nimittäin Turkuun. Pakko varmaan piakkoin taas lähtee kaverin ilmapatjalla punkkailemaan. Tää reissu oli todellakin ihan täydellinen pieni irtiotto arjesta. Ja vaikka ulkomailla on kiva käydä, niin silti, välillä on oikeesti ihan supersiistiä reissata vaan Suomessakin. Täytyy varmaan se Lappineitsyys menettää jossain vaiheessa vielä... Terveisin nimimerkki Ei Seinäjokea Pohjoisempana Käynyt. Hah!
 turun linnalla 7turku 9

Mulla on muuten viimeaikoina pyörinyt idea, että haluaisin kirjoittaa mun blogia myös englanniks. Oon jotenkin odottanut sitä sopivaa hetkeä, mutta eihän sellasta tule, joten mä laitan nyt pystyyn ainakin sellasen kuukauden kokeilun ja katon, että tuleeko siitä mitään. Ehkä, ehkä ei, ehkäpä mun kielivirheistä tulee vaan hyvää viihdettä. Saas nähdä.

Oikein ihanan aurinkoista tiistaita kaikille!

// Last week I spent three amazing days in Turku. It's so cool to realize that own country can be such a great place and you don't always have to go any further. I saw my friend and we had really great time. We laughed, wandered around the city, roamed in the really beautiful island, tried to take picture about wild animals, ate strawberries and tomatoes on top of the rock and escaped the waves. Need to go there soon again. I'm so happy about this small trip and spring.


P.S. It came to my mind that I could try to write also in English. I have had foreigner readers sometime earlier and I think it would be great to offer opportunity to read my post also in English. Maybe I try it at first something like a month and then I would decide whether or not to continue. My English isn't perfect but why not to try. Is there any support for this idea?

Have the great Tuesday everyone!

10 kommenttia:

  1. Mä asuin reilun kuukauden Turussa pääsykokeisiin luvun ja valmennuskurssin takia, ja täytyy sanoa, että ihastuin itsekin täysin tohon kaupunkiin. Onneks meiltä on sinne vaan puolen tunnin junamatka, niin pääsee pyrähtämään siellä just niin usein kun haluaa, vaikka päivän mittaiselle reissullekin. Ihania kuvia oot saanut otettua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli varmasti siistä asua siellä kuukausi! :) Täältä Seinäjoelta ajais melkein neljä tuntia autolla Turkuun, mut onneks lähdin sinne kotikotoa Ikaalisista, jolloin matka lyheni kahteen ja puoleen tuntiin. Junalla jos kulkis täältä, niin tulis kalliimmaks kuin autolla kulku... Voi kun mullakin olis vaan tollanen puolen tunnin matka, mut ehkäpä sitä vaan osaa nauttia paikasta enemmän, kun ei siellä pääse niin usein käymään. :) Kiitos!

      Poista
  2. Olin ihan varma, että tulit mua vastaan Aurajokirannassa viime viikolla, mut sitten ajattelin et et se voinu olla sinä, kun et asu Turussa! Mut taisin sittenkin tunnistaa oikein :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah! :D Oisit kysässy, että oonko se minä. :D Ja jännä muuten, että aina kun livenä näkee jonkun tyypin, jonka tietää esim. jostain somesta tai julkisuudesta, niin sitä aina rupee pähkäileen, että onkohan se nyt oikeesti se vai joku vähän samalta näyttävä. :D

      Poista
  3. Niin ihania kuvia, taas kerran! :) On ollu huippua seurata, kuinka hurjan paljon sä olet kehittynyt kuvaajana! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! :) Ihana saada tällästä kommenttia, että oikeesti oon kehittynyt tässä hommassa. ♥ :)

      Poista
  4. Turku on kyllä ihana kaupunki! Sä päädyit mun linkkaa blogisi -lemppareihin eli jos haluat käydä kurkkaamassa mitä sanottavaa mulla oli sun blogista, tsekkaa tämä: http://jennyjmoments.blogspot.com/2017/05/linkkaa-blogisi-5-vanhaa-lempparia.html :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin on! :) Heiii, kiitos. <3 Pitääpä tsekata tarkemmin toi postaus. :)

      Poista
  5. Vau kuinka upeita ja ihania kuvia ♥ Turku näyttää niin kauniilta kaupungilta :)

    VastaaPoista